Saturday 11 October 2008

Widgets

hari yang penat lagi memenatkan....

assalamualaikum warahmatullah hi wabarakaatuh wa maghfiratuh waridhwanuh....

semalam merupakan hari yang penat dan memenatkan bagi aku... bawak helmi, salah sorg stdnt baru dari Malaysia untuk pendaftaran... memula tu risau gak sebab kol 10 tak sampai2 lagi kat brunel daripada umah isterinya kat surrey. tunggu punya tunggu, kol 11 baru sampai. sesat rupanya... siannnnn.... tapi bagus gak dia sampai lewat, sebabnya, at least aku leh siapkan pembetulan yang Dr Tillal suh buat... tak abis2 ngan chapter 1... huhuhu... alhamdulillah, elok jek dia sampai, aku pun abis buat pembetulan tu. kalau tak, mau aku kene fire ngan pakwe aku tu... masa dia sampai ngan wife dia tu, sian gak tgk. yelah, dok lama beno kat dalam kapal yang ada sayap ngan ekor tu kan... 13 jam... mata pun dah naik merah... aku pun bawaklah dia jumpa ngan salah sorg admin kat fakulti dia tu... sebab dalam email helmi suh bawak dia ke sana... pastu, bila dah sampai sana, org tu tak kenal plak... kata expecting someone, not from Malaysia... cet!!!! kata dalam email suh jumpa dia... pastu, dia kata nak bwak helmi untuk tunjukkan register semua... aku pun tinggalkan si helmi ngan dia... sebab aku nak sambung keje aku... alih2, tak sampai 5 menet, helmi kol aku balik, tanya mana student center... pelik gak, kata admin tu nak bawak dia... pastu si helmi kata, guest dia dah sampai... teruk betol.. ada ke patut main tinggal cam tu jek... ceh!!! tak de respek langsung.... sib baik aku dah hampir siap keje Dr Tillal tu... aku pun bawak dia ke student center. sampai student center, org kat sana plak, suh pegi ke Brunel International dulu... penatlah beratur pepanjang, kene g BI dulu. huh!!! kalau aku tau prosedur camtu, takdelah aku susah payah suh helmi beratur... dulu masa bawak abang ithnin ngan abang zul, BI suh g student center terus... dahlah jauh student center ngan BI tu.... dah, kene jalan balik aku ke sana... amik masa 5 menet gaklah jalan... abis kat BI, dia suh g balik kat student center... pusing balik ke sana untuk register.... since masa sungguh mencemburui kami (huhuhu... ayat apakah ini??????) maka aku terpaksa tinggalkan dia tuk sambung register kat student center tu... aku plak, terus naik opis tingkat 4, print chapter 1 tu, pastu terus ke bawah balik, jalan menuju ke opis Dr Tillal... dahlah jauh, 5 menetlah gak jalan kaki kalau jalan macam katun... kalau jalan alal romantika di amor, amik masa dekat 10 menet gak... lelah n kurus terus aku camni....

kali ni lama plak jumpa Dr Tillal... dia cek satu2 plak tu.... aiyak... time2 aku ngah kalut plak dia cek satu2... time aku tak kalut, takde plak dia nak cek satu2... tapi tak kisahlah... helmi pun dah setelkan pendaftaran dia... cuma la ni, sian kat dia sebab kalut nak p accomodation plak... nak setelkan bayar deposit sebelum kol 1. aku rasa aku takdan nak bawak dia, abis jumpa Dr Tillal pun dekat kol 1, so, mmg takdan nak p accomodation tu tunjuk jalan. pastu, aku suh dia tepon accomodation tu, bagitau mintak tempoh lama skit... mujurlah depa terima... yang accomodation ni pun satu... main ugut2 plak... katanya, kalau tak setel deposit b4 kol 1, bilik tu dia bagi kat org lain... ceh!!!! hampeh btol... aku risau gak kalau si helmi ni tak dapat bilik... la ni, jenuh gak la ni nak cari bilik sewa... alhamdulillah, helmi kata accomodation tu kata leh bayar lewat sikit... huh!!!! lega aku...

pas jemaat, aku terus bawak helmi ke accomodation... lagi sekali kami ditendang... suh bayar kat cash office dulu... jalan lagi... adoi... penat betol... pastu kene g balik kat accomodation tu... tuk dapatkan tenancy agreement.. dah dapat tenancy agreement, helmi kata masalah nak login dalam ulink plak tuk dapat senarai assemen... nak guna pc kat student center penuh, so, aku pun bawak dia naik opis aku kat tingkat 4 tu sekali lagi. cuba2 takleh plak... kene bawak dia turun bawah balik sebab nak kene g computer center.... sian gak kat helmi ni, lelah terus aku tgk... sampai takleh pk pepe dah.... setel semua urusan dia, dekat kol 330... sib baik setel semua rini... pastu dia pun ke kelas... sebab dah tinggal 2 minggu punya module... so, nak tak nak kene masuk gaklah kelas tu... aku balik terus koma tak sedar diri... tu pun jenuh tahan mata sebab helmi kata nak antar barang kat bilik aku... sib baik dia kol lambat sikit, dalam kol 520, dan lah aku tdo setengah jam... dahlah malam nya aku takleh tdo... ngantok giler.... aku tgk dia macam dalam kelaparan... so, aku masak kan lah dia ayam goreng perasa kunyit (sebab kunyit lagi banyak dari garam), udang bakar ngan sayur kobis masak kicap yang takde rasa pepe.... nak wat camana, aku bukan reti masak pun... takat makan sendiri bolehlah... kompelin pun sendiri kompelin gak... nampak cam lapo betol abis semua yang aku masak (macamlah ko tak nampak kelaparan jugak jep oiiiii!!!!).... sian si helmi ni, makan nasi lembik, ayam perisa kunyit, ngan udang bakar yang taktaulah aku dah masak atau tak... huhuhu

malam tu, wife dia datag amik dia balik... sambil antar barang helmi sesikit. aku tumpangkan kat bilik firdaus, salah sorg undergrad kat sini... sebab bilik dia dekat gak ngan bilik yang helmi akan masuk senin ni... pestaim aku tgk bilik standard, beso betol... kalau bilik ensuite aku... cumanya, toilet sharing lah... aku membayangkan toilet sharing tu, sebijik macam hostel2 kat malaysia, rupanya silap... toilet tu, sekali ngan bilik mandi, sebiji, sebiji... kira satu pintulah... so, senanglah kalau nak amik air tu mencebok kan... tgk cam ok... takdelah teruk sgt dia punya standard room... ikutkan, yang tak bestnya, cuma bathroom jelah yang share... kalaulah dapat ngan org yang bukan pembersih, kan teruk jadinya kan???? (ala, macamlah ko ni pembersih sgt jep oiiii.... kalau ye pembersih, takkanlah sampai cleaner tu ajo ko cara2 mencuci toilet??????)

rini, awal plak aku terbangun... kol 4 dah terbangun. tekak perit, idung sumbat... huhuhu... macam nak kene selsema jek... pas subuh terus makan ubat selsema paling kuat yang ima dokter gigi bagi, terus tak sedo diri... bangun2 tgk jam dekat kol 8. tetiba aku terpandang nestum yang shah tinggalkan... terus datang idea nak buat cekodok nestum... antar sms kat adik aku, suh tanya ngan mak aku camana nak buat... biasalah kan, bujang.... adik aku jwab...

"bubuh tepung 2 gengam, nestum 2 sudu jubung (penuh), garam, gula, telur sebiji, kacau semua ngan air..."

dengan semangat waja dan wira serta perdana dan tak lupa saga wa aeroback, aku pun memulakan mission imposibel (sebab tak reti buat, so, kalau jadi, mesti org tak caya aku buat benda ni, sebab tu jadi misyen imposibel) ku ini... siap masak, rasa2 huh!!!!

TAWAQ HEBIAQ!!!!! hat tu tak campur yang hitam tu lagi... telan je ler kan... nak wat camana.. dulu mak aku buat, adalah gak bau2 nestum tu, sedap btol... tapi kenapa aku buat, tak rasa apa2 ek? jgnkan bau nestum, rasa tepung pun takde... sian kat org yang aku bagi suh rasa tu... sampaikan tanya, buh apa ni??? mesti dia (namanya terpaksa dirahsiakan supaya aku tak lebih malu kalau org lain mintak dia cerita tentang cekodok tak rasa pepe aku tu... huhuhu) kata, ai... buat cekodok pun tak rasa pepe... sib baik aku LELAKI, so, takdelah malu sgt tak reti masak... huhuhu.... org kata, eberiting must have pestaimer.. so, do it again... remember, pektik makes perpek... (huh!!! yolah tu... rasanya kalau buat berkali2 pun, kalau dah tak reti, tetap sama gak)...

* ni gambar cekodok nestum tak cukup bahan... yang hitam2 tu, sebab kuali aku yang kurang berkualiti (wah!!!! salahkan kualilah plak, cakap jelah ko yang tak reti jaga api, panas sgt minyak nye!!!!!) silalah rasa yeeee.....

No comments: