Wednesday 20 November 2013

Widgets

Kerjaya pensyarah: Mengajar 6 jam je seminggu????

assalamualaikum...

ada seorang pelajar datang berjumpa dengan aku suatu ketika dahulu,

"Sir, nak tanya... seminggu berapa kelas sir kene ajar?"

"dua kelas. so, total 6 jam lah."

"tu jek? sikitnya... syok betol jadi lecturer kan sir? keje 6 jam jek secara rasmi..."

-----------------------------------



tu lah yang orang lain nampak. hakikatnya? hanya mereka yang melalui saja yang tau apa baki selepas ditolak 6 jam seminggu tu... meh, nak cerita skit akan kelapangan kami selepas 6 jam mengajar dalam seminggu tu... seboleh mungkin aku taknak compare dengan rutin2 kerja orang lain, lebih2 lagi guru. aku cuba nak fokus kepada bidang keje aku jek... tapi, kalau aku terfokus, mintak maaf lah ye... mintak ampun banyak2...

penilaian prestasi kami dinilai melalui 5 bakul utama. Pengajaran, penyelidikan, penerbitan, khidmat masyarakat dan pentadbiran. jadi, inilah yang kami lakukan untuk mendapat penilaian prestasi yang baik. takdelah banyak sangat kan??? jap, meh baca seterusnya. aku nak terangkan satu2. ni based pada pengalaman aku lah ye. ada juga yang aku selitkan pengalaman orang lain dari universiti lain juga. but, basically, lebih kurang sama je lah... cuma peratusan dalam setiap lima bakul penilaian tu, mungkin berbeza, lebih2 lagi, ada yang universiti penyelidikan (of course, peratus untuk bakul penyelidikan akan lebih tinggi dari pengajaran) dan ada juga universiti pengajaran (of course, peratus untuk pengajaran akan lebih tinggi daripada yang lain, sebab tu ada sesetngah universiti, seorang pensyarah mengajar sehingga 23 jam seminggu, yang ni pengalaman sahabat aku sendiri, ketika aku berjumpa dengan dia baru2 ni).

Bakul 1: Pengajaran
Nampak takdelah banyak sangat nak kene buat. sementelah, masuk ngajar untuk enam jam seminggu JEK. satu semester mengambil masa 14 minggu. dalam masa 14 minggu nilah nak kene buat macam2. soalan kuiz, soalan tugasan, soalan projek, soalan test dan juga soalan final. semua tu, perlu masa yang tenang, fikiran yang kurang melayang, barulah boleh create soalan yang "universiti". kalau tak, orang akan kompelin kata soalan tak ikut standard Course Learning Objective Outcome (CLO). kalau soalan untuk assignment, projek dan kuiz, mungkin boleh recycle yang sem2 sebelumnya, tapi soalan test dan soalan final, takkan nak recycle jugak. jadi macam soalan bocorlah jugak. mungkin student dan hadam soalan2 yang lepas. dah setel bagi soalan assignment, kuiz, test dan final, takkan nak biarkan macam tu je kan. kene markinglah pulak. kalau student belas2 orang jek boleh tahan, kalau student 100 orang (macam aku memula mengajar pengantar statistik dengan matematik pengurusan), jenuh jugak nak marking sorang. mujur jawapan lebih kepada nombor dan bukan soalan esei, kalau soalan esei, lagi berpinar nak baca jawapan student. tulisan lawa oklah gak, tulisan yang berbelit??? tak bagi markah, kesian, nak bagi markah tak paham apa dia tulis. ada sorang kawan aku, student dia seorang Thailand, bila jawab soalan esei, tulisan dia, terbawa2 akan tulisan Thai yang berekor2... aku baca aku sendiri tak paham. Ada jugak yang kata, sapa suh bagi assignment, kuiz, test? kenapa tak amik final je? atau jangan bagi assignment banyak2. jawapan aku, kalau macam tu, takyahlah masuk uni, sebab uni ialah tempat penyediaan untuk keluar bekerja, so, pelajar kene mahir dalam membuat pelbagai kerja dalam satu masa. nilah namanya penilaian berterusan.

tu bab soalan. blum masuk lagi bab penyediaan nota. kalau pernah mengajar sem2 lepas dengan subjek yang sama, mungkin boleh guna nota sem2 lepas. tapi kalau yang subjek baru, macam aku dapat masa memula subjek system dynamics, berpeluh jugak buat nota tersebut. dok bertapa sepanjang masa kat opis. mujurlah ada buku teks yang boleh di copy n paste. sepatutnya, tak boleh, tapi since nota tersebut aku takde niat nak jual pun, kira halal lah. unless, kalau nota tersebut nak jual, HARAM LAH nak copy n paste sebijik2 kan???
ikutkan kami kat sini, minggu ke 7 dah kene setelkan soalan final, vetting soalan, pastu betulkan balik. kira tujuh minggu pertama, penyediaan pengajaran dan penilaian (soalan test untuk mid-sem dan final). kemudian, minggu ke 9 - 12 ialah masa nak marking semua assignment, test, projek etc. Minggu 13 - 14 ialah penilaian untuk projek dan perlu ditampal carry mark kat luar pintu bilik, supaya student boleh tengok carry mark depa. habis sem, nak kene marking soalan final pulak. pastu key in markah, pastu meeting pemurnian, pastu submit markah, pastu bersedia untuk sem depan pulak bila dah dapat jadual pengajaran. dapat subjek sama, banyak benda boleh guna balik, tapi kalau dapat subjek yang baru, nak kene buat nota, nak menghadamkannya, nak atur strategi mengajar, etc... etc.. etc... semua tentang pengajaran lah...

la ni, semua nak kene dokumenkan... termasuklah rubrik pemarkahan. alah, macam PBS jugaklah. cuma takdelah kene online. tujuannya, supaya penilaian itu adil dan telus. awal2 ngan akhir2 sem, sebuk dok setelkan dokumen ISO. blom masuk penyediaan untuk dokumen SETARA, COPPA, MQA, dan macam2 dokumen yang mempunyai bukti termasuklah hasil assignment/projek/test/final  pelajar. nak kene masukkan jugak dalam fail...

tu aku yang  mengajar 6 jam. yang mengajar 9 jam? atau 18 jam atau 23 jam???? atau yang mengajar students yang ramai? cuba calculate masa depa... aku ni, alhamdulillah, boleh kira rileks lagi...

oh ya, lupa nak tulis. dalam pengajaran ni jugak, termasuk penyeliaan pelajar. praktikum, master by research, dissertation master, phd. nak menyelia senang jek, taopi nak kene cek apa yang mereka tulis dan komne balik tu yang akan amik masa. kalau tak betulkan, kita jugak yang kene nanti. sebab student kita kan.

Bakul 2: PENYELIDIKAN.

agak rumit jugak nak fulfill bakul ni. yelah, proses nak apply geran penyelidikan pun amik masa jugak. lebih2 lagi masa penyediaan proposal. nak kene cari references untuk buat background of study, literature review, costing etc... as usual, bila mengarang tu, bukan on d spot boleh dapat idea, nak paksa tak boleh, bukan dari bacaan hati naluri yang boleh mengalir idea macam aku menulis blog ni, nak kene ada segala mak nenek references. nak cari refernces tu tu hal, nak menulis dah satu hal. setel hal proposal, submit. tunggu dapat atau tak. dapat, alhamdulillah. teruskanlah buat reserach tu. kalau tak dapat, samada tolak terus, atau kene buat pembetulan. kalau kene buat pembetulan, ok lagi. tapi amik masa lagi nak betulkan. kalau kene tolak terus, samada kene di'tongsampah'kan dan buat proposal baru, atau proposal yang sama, apply geran yang lain. zaman dulu, adalah geran dari dana universiti sendiri. senanglah nak apply. tapi lani, semua geran kat kementerian, dah takde kat uni. so, nak apply, nak kene bersaing dengan staffs 20 (ke 21 ek? lupa dah) IPTA yang lain. memanglah lain2 bidang, tapi nak bagi dapat tu, jenuh jugak. kadang2, satu geran tak cukup nak fulfill KPI. sebab dia based pada berapa jumlah yang kita dapat. contohnya, kalau pensyarah kanan, kene dapat RM40K. stau geran lulus, dapar 40k, tapi kita buat dengan 4 orang penyelidik. so, sorang 10k. maka nak complete kan KPI, kenelah apply lagi geran sampailah cakap KPI. bila nak apply, paham2 keje yang sama kene buat.

so, jumlah senggang antara 6 jam pengajaran seminggu tu lah di isi dengan aktiviti untuk memenuhkan bakul penyelidikan ni. kene ingatlah, kadang, penyelidikan ni, banyak generate idea. idea bukan datang macam tu jek... nak cari bahan, bukan dapat macam tu jek. nak kene tgk segala papers yang available. kalau menulis ikut hati dan perasaan, dalam sejam dah boleh dapat 20 - 30 muka. tapi menulis ikut references ni, nak dapatkan separuh muka pun, boleh amik berhari2. pengalaman menulis thesis, masa takde idea, 2 tahun, hanya dapat 70 muka surat untuk literature review. bila ada idea, chapter 3 - 7 yang bermuka surat lebih kurang 200 pages, amik masa sebulan sahaja. blog ni jangan ceritalah, sebab tulisan ikut hati dan perasaan, dalam sejam, aku boleh tulis dua tiga entri.. maklumlah, suka membebel thru keyboard... nama baru, kepohkeyboard.

Bakul ketiga: penerbitan.

bagi aku, hat ni takde masalah sangat. sebabnya, bila dah ada research, biasanya akan ada penerbitan. yelah, laporan akhir projek, paper yang kita publish kat conference hasil dari research yang kita buat, kalau ada yang rajin lagi, buat buku, monograf, tulisan dalam akhbar, penerbitan pembelajaran yang menggunakan web 3.0 macam masukkan bahan2 lecture kita dalam youtube yang dipanggil learning object (LO). macam yang aku buat ni (sila abaikan english tu ye, almaklumlah, lidah belacHan) dan macam2 penerbitan lagi.

cuma yang payahnya dan yang paling banyak dapat markah, penerbitan jurnal. nak hantar senang,. nak tunggu approval amik masa paling awal 6 bulan. tu kalau masuk, kalau yang kene review balik? ada seorang ahli akademik komen kata,

"lebih elok kita banyakkan jurnal kita sendiri, lagi senang orang kita nak masuk. kebanyakkan jurnal yang ada la ni, yang rating2 tinggi, penilainya semua daripada kalangan orang2 Barat. takkanlah depa nak masukkan orang asia yang kurang ternama, lagi2 orang Islam."

btul jugak apa yang dikatakan oleh academician tersebut. sebab tu, aku cuba submit jurnal aku (alah, baru jek try2, tah dapat tah tak) melalui SV aku. tu pun hantar tahun lepas, sampai ke lani taktau jawapan terima atau tak... nak ulas banyak2 tentantg jurnal ni, aku bukanlah ahlinya. sebab aku sendiri jarang mengoptimumkan penerbitan jurnal ni... banyak penerbitan conference, dengan learning object sahaja...

penyedian kertas kerja (papers) tuk jurnal ngan conferences, penerbitan buku, penerbuitan LO, penerbitan nota pembelajaran, monograf ini jugaklah kami buat bila masa senggang antara 6 jam kelas seminggu tu... tu pun, bergantung jugak pada idea yang mengalir.

ke keempat: khidmat masyarakat.

yang ni pun antara aktiviti yang perlu dilakukan bagi memenuhi KPI. yelah, takkanlah nak dok terperuk je kat bilik sampai takde sosial langsung kan? term khidmat masyarakat ni besar. agak2 mana2 aktiviti yang tak boleh dimasukkan dalam lima bakul tersebut, bolehlah dimasukkan ke sini. contohnya,  jemputan untuk memberi motivasi kepada murid sekolah rendah, menjadi fasi untuk program anjuran hal ehwal pelajar, felo kolej kediaman, sukarelawan mangsa banjir, AJK surau atau masjid, wakil sukan universiti, wakil peserta untuk pameran peringkat kebangsaan, fasi PLKN, menjadi pemeriksa kertas soalan matrikulasi, SPM, STPM, tutor OUM etc, dan sebagainya. secara jujurnya, ada yang dapat elaun, dibayar gaji (seperti pemeriksa kertas soalan, tutor OUM), ada yang dibayar elaun (AJK Masjid, fasi PLKN) dan ada yang betul2 khidmat masyarakat (felo kolej kediaman, sukarelawan banjir, fasi program etc).

hat tu diluar tugas hakiki universiti. tugasan yang melibatkan keje ad-hoc ada jugak. kalau school nak buat apa2 program, kalangan kamilah dilantik jadi AJK. yang paling nampak, bila nak buat conference, kami jugaklah yang jadi pengerusi, SU, bendahari, AJK penginapan, AJK kertas kerja, AJK prosiding, AJK promosi dan sebagainya. nak buat apa2 keputusan, kene meeting. lepas meeting, nak progress. dah ada progress, ada masalah pulak. dah kene meeting lagi. paling koman pun, meeting dalam email. dah malas nak meeting secara fizikal, meetinglah cara maya.

bila students hantar proposal master, phd, kami jugaklah yang nak kene nilai proposal tersebut. takkan nak komen macam tu je kan, nak kene baca jugak. supaya bolehlah bagi idea sikit supaya depa perbaiki proposal depa. sama jugak bila nak nilai progress report. nak kene attend presentation depa, cuma yang best sikit, bila nilai final preesentation, i.e. viva. adalah bayaran sedikit disediakan oleh universiti, alhamdulillah...

so, terisilah jugak yang dikatakan sebagai masa lapang oleh sesetengah mereka yang mengatakan, 6 jam jek???

bakul terakhir, pentadbiran.

daripada segi tu pun dah boleh agak kan. kadang2, terpaksa jadi dekan, tinbalan dekan, ketua jabatan, penyelaras, pengarah itu, pengarah ini, pengetua kolej dan macam2 lagi jawatan pentadbiran (dibayar elaun pentadbiran). yang takde jawatan khusus ni, kene jugak diberi tugasan. aku sendiri memegang jawatan pengerusi e-learning (buat bengkel tuk staff gunakan e-learning), AJK pembangunan pelajar (aku yang mintak masuk, sebab aku minat keje ni) dan macam2 AJK lagi. ada yang berjalan, ada yang tak berjalan.

tu blom masuk lagi keje2 sampingan yang diarahkan buat dari semasa ke semasa. menurut perintah kan? promosi programlah, aktiviti students lah, aktiviti pusat pengajianlah, aktiviti sendiri lah... hakikatnya, kerja sebagai pensyarah ni, nampak jek sikit sebab mengajar tak banyak sangat. tapi, bagi aku, kerja yang memerlukan OTAK BEKERJA SENTIASA tulah yang paling penat. kadang2, balik awal dari kerja, mandikan anak2, tengah tgk tv, tengah memasak, otak masih berfikir. fikir bentuk soklan exam, pikir pasal research, pikir pasal nak marking tugasan, pk pasal kajian kes, pk pasal camana nak ubah cara pengajaran nak bagi paham (kes aku ngajar SD nilah... jenuh btol nak buat supaya dorang btol2 paham apa yang aku ajar, mecabar btol), pk pasal rubrik pemarkahan, pk pasal idea nak buat proposal, pk pasal pk... dan macam2 lagi pk (bukan penolong kanan atau penolong kiri ye)

bila banyak pk banyak tenaga guna → kalori dibakar → cepat lapar → cari makan → otak ngan badan penat → tdo tenangkan pikiran → obesiti (boleh buat kes untuk system dynamics ni). Sebab tulah badan aku naik... kan (ALASAN!!!!!)???? 

-------------------------------------------------
ni, banyak masa pulak nak tulis blog?

aku takdelah pulak cakap keje pensyarah ni bz ya amat sampai takde masa nak bersossial. aku cuma menjawab ayat penyata yang kata, 6 jam jek keje untuk seminggu. so, kesenggangan masa 6 jam nilah boleh aku selitkan merepek kat blog ni...   

takpe, student cuti, lecturer pun boleh cuti. lama jugak student cuti kan? 

ramai yang silap tentang ni. --------- (DELETE PENYATAAN NI DISEBABKAN RAMAI YANG TAK PUAS HATI) kami ni, setahun hanya 30 hari sahaja cuti diberikan. macam kakitangan kerajaan yang lain. 

so, buat apa student cuti? boleh jugak rehatkan badan kan?

bolehlah jugak... termasuk tulis blog gak... tapi, time student cuti nilah macam2 keje kene buat. kalau masa student ada nak kene fulfill pengajaran, masa depa takde, nak kene buat reserach, kursus sana, kursus sini untuk lengkapkan mata pembelajaran berterusan, meeting itu meeting ini, keje2 admin yang lain, meeting tuk conference, aktiviti kelab kebajikan, sukan dan macam2 aktiviti lain... nak penuhkan KPI katanya,... dekat2 nak masuk sem, nak kene setelkan nota pembelajaran pulak... pejam celik, pejam celik, takdelah lama mana pun cuti student tu... macam tak cuti pun ye... tau2 student dah masuk balik setiap sem... ulang balik perkara yang sama...  

Jangan merungut banyak sangat, keje kene ikhlas... 

eh, bukan merungut... aku suka dengan kerja aku ni.... paling best, bila tgk student naik pentas untuk terima skrol. biarpun aku hanya mengajar mereka satu kursus sahaja daripada 40 lebih kursus yang ada, tapi, aku tetap syok sendiri.

tuanpunyablog: nampak zahir sahaja, tak semestinya sama...

87 comments:

3H, 1H+1R said...

mcm x cukup p la, tmpt aku ada 2 lg P, penyeliaan dan lupa la, dah lama tak buat p ni :D..

tuanpunyablog said...

Nani (kan???): hehehe... takdan nak pk lelama... penyeliaan tu dah dimasukkan ke pengajaran (kalau kat sinilah). satu lagi P, lupa jugak.. hehehe

norzu said...

ha..ha..seronok baca ni..teringin nk tambah, tp x cukup reference..erm..P lagi = Perundingan, Pengantarabangsaan dan Pengkomersilan kan? jumlah semua 9P kan? yg penting, enjoy our task to contribute..:)

tuanpunyablog said...

Dr Norzu: hehehe... hat ni based on my experiences... yang perundingan tu, sebab tak pernah ada. pengantarabangsaan pengkomersilan, lebih kepada nak kene ada produk... hehehehe...

indeed, mmg enjoy tugas ngajar ni. dunoia akhirat dapat, insyaAllah... :)

Unknown said...

Skrg di uni pun dah kena masuk markah online mcm cikgu cikgi, ada due date nak kena kejar. Tu belum lg kena buat report pencapaian pelajar. Bagus sgt pun kena buat laporan apatah lagi kalau teruk.

Anonymous said...

CLO bkn course learning outcome ke?

Shah Mudzaffar bin Musa said...

Sebenarnya kerja guru pun lebih teruk dari lec, kami pun macam lec jugak, ditambah pula dengan aktiviti luar dan koko. kena duduk tengah padang untuk latih budak. nasib baik kami minat, kalo tak dah lama serender. Walaupun kami cuti masa budak cuti, tapi cuti tu macam tak cuti, kena gi sekolah jugak. macam-macam nak disediakan, macam jadi lec jugak.kami hanya diberi cuti 7 hari setahun. kadang-kadang kena tarik lagi ada. Gaji pun rendah..so bersyukur la dengan apa yang kita dapat. you gain some, you lose some...

CiKgu HaNaa said...
This comment has been removed by the author.
tuanpunyablog said...

Puan/Dr Latifah Md Ariffin: hehehe... tulah, samalah macam kami jugak. tu blom masuk bila silap key in markah student... jenuh nak ngadap dekan... :)

Tuan/Puan Aninomus: ok, thanks. dah betulkan... hehehee

tuanpunyablog said...

Cikgu Shah Mudzaffar bin Musa dan Cikgu Hanna:

kalau rasa offended dengan tulisan saya kata cuti cikgu sama dengan cuti murid2, tak sama dengan lecturers, ok, saya dah delete. dan saya mohon jutaan ampun dan maaf. cuma saya mintak, PLEASE jangan compare dengan kerja masing2... kalau tulisan saya ini ada yang compare dengan mana2 pekerjaan, bagitau part mana, supaya saya boleh delete atau edit. and yes, indeed, hanya cikgu yang tahu akan susahnya jadi cekgu, dan saya nak tambah, hanya pensyarah sahaja tahu betapa SENANGNYA untuk menjadi pensyarah.

FYI, isteri saya juga seorang cikgu... mengajar pemulihan...

CiKgu HaNaa said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Promotion utk cikgu guna time based. Utk pensyarah ikut kpi dan perlu ada phd, takda nya nak time.based. Buat phd bukan macam buat kek..macam macam dugaan..org yang buat phd akan tau macammana rasanya :)

tuanpunyablog said...

Cikgu Hanna: thanks for reminding me. appreciate that. saya surrender. PLEASE PLEASE PLEASE bagitau part mana dalam tulisan SECARA NYATA DAN ZAHIR saya membanding kerjaya pensyarah dengan orang lain. ayat mana, baris keberapa, perenggan berapa, saya cuba betulkan... sebab kadang2 saya juga terkhilaf dengan tulisan saya sendiri. saya akan masukkan juga komen cikgu ni dalam FB saya, supaya rakan2 saya yang terdiri daripada guru akan detect tang mana saya zahirkan secara nyata kerjaya sebagai guru. pasal beza guru akademik biasa dan pemulihan tu, saya no komen. as I'm not in that field.

tuanpunyablog said...

Dr./ Tuan/Puan Aninomus;

been there. hehehe... tapi alhamdulillah, saya dimudahkan dalam phd. sv yang baik, cuma anak murid je lambat pick up... hehehehe

CiKgu HaNaa said...
This comment has been removed by the author.
CiKgu HaNaa said...
This comment has been removed by the author.
CiKgu HaNaa said...
This comment has been removed by the author.
Jepri Zulkepli said...

Cikgu Hanna: fair enough.

CiKgu HaNaa said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

setuju sangat-sangat. terutamanya bila semua orang ingat pensyarah boleh cuti/relax bila student cuti. hakikatnya, time student cuti tu la plg sibuk sekali..

Jepri Zulkepli said...

Cikgu Hanna: just to clarify. cikgu kata, 'tak patut komen seperti di atas'. kalau komen saya yang ditulis 'SV dan ok, anak murid yang lambat pick up', maksud saya ialah, supervisor saya dah ok, anak murid lambat pickup tu sebenarnya, merujuk kepada diri saya sendiri, bukan pada orang lain.

Tuan/Puan/Dr Aninomus: hehehehe... tulah anggapan students. bila kita wish happy holidays kat depa, depa pun balaih, happy holiday too sir... :)

cikguAziah@Luvlysis said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Saya simpati dgn tugasan hakiki Cikgu Hanaa yg byk..dlm tulisan en jep ni sefaham sy hanya menceritakan kerjaya pensyarah..tiada perbandingan dgn tugasan org ln..hanya org yg berada d bdg tersebut tahu tgsan hakiki sbenar..yg dceritakn en jep ni hanya sebahagian..byk lg tugasan ln yg terpendam
Xsalah berkongsi pengalaman.. Peace ;)

Anonymous said...

Cikgu hanaa,cb tanya cikgu2 sanggup tk bekerja 8 jam sehari mcm gov servant yg lain?

Anonymous said...

Sejujurnya saya tak rasa artikel di atas satu perbandingan pekerjaan. Kalau ada pun tuan empunya blog dah delete dan memohon maaf. Ini menunjukkan kredibiliti dia sbg seorg pensyarah yg sanggup terima komen dr org lain. Setiap org yg baca ada persepsi tersendiri. Jika dia baca dgn open mind maka jadilah pemahamannya sbg open minded. Jika ia baca dgn penuh emosi maka hasilnya akan jadi emosi. Setiap pekerjaan itu ujian Allah. Allah baru nak tgk reaksi org ramai dr penulisan kecil dr pensyarah yg hebat ini. Sepatutnya kita saling mendoakan kebaikan dr pekerjaan antara satu sama lain. Bukan dgn menilai dr mata kasar.Allah knows the best. Sbb itu kita diberi pekerjaan mengikut kesesuaian kemampuan kita. Pensyarah atau cikgu semua itu pekerjaan mulia. Lebih elok kita fikir apakah yg kita buat srlama ini elok di mata Allah dr mata manusia. Wallahu'alam. Peace :-)

Anonymous said...

Setiap pekerjaan yg halal dan dilakukan dgn ikhlas InShaAllah akan mendapat ganjaran pahala dr Allah.s.w.t...waima kerjaya paling hebat iaitu surirumah tangga pun ganjaran pahala sgt tinggi dr Allah s.w.t walaupun x de gaji riban2 banyaknye.cikgu ke pensyarah atau apa saja kerjaya di dunia ini ada senang susahnya.walaupun saya ada master tapi kerjaya saya surirumahtangga tapi saya tak pernah bandingkan ' kerjaya' saya dgn kerjaya lain sebab saya tau setiap kerjaya ada susah senangnya cuma yg berbeza adalah dari sudut itu dan ini yg memang x akn sama..dan x akn sama

Anonymous said...

Guru dan pensyarah adalah warga pendidik. Bezanya guru d peringkat rendah/asas dan pensyarah d peringkat tinggi dan kompleks . Both job is two of a kind. Ikhlaskan mendidik, insyaallah pahala hingga ke liang lahat

Anonymous said...

Saya faham benar dengan kerjaya pensyarah kerana saya juga adalah seorang pensyarah. Tugas saya selain mengajar dan menjadi supervisor kepada pelajar adalah seorang penyelidik. Keluar masuk hutan, habis serata hutan dan lautan di malaysia sudah saya jejaki katakan saja dimana. Selain daripada itu saya juga adalah pengerusi persatuan penduduk di taman saya tinggal. Masa terluang saya adalah di kala malam menjelma seperti waktu saya menulis komen ini 1.30 am. Mata masih lagi cerah kerana terpaksa berborak dengan isteri dan anak anak sambil tangan menaip beberapa ungkapan untuk dimuatkan kedalam jurnal sains yang perlu saya siapkan sebelum akhir disember tahun ini. Isteri saya juga seorang guru di tengah bandaraya KL kerana itulah saya faham sangat dengan tugas guru. Abah saya juga seorang bekas pengetua di sebuah sekolah elit di kedah. Saya faham dengan tugas getir beliau untuk mengekalkan kecemerlangan sekolah. Tetapi pada pendapat saya secara lateral, tugas pensyarah jauh lebih mencabar. P &p pensyarah tertakluk kepada pengalaman dia dalam penyelidikan dan buku teks hanyalah penyumbang 50% daripada penyampaian ilmu. Seorang pensyarah WAJIB untuk mampu berfikir secara kritis dan kreatif dalam merangka soalan peperiksaan yang menjangkau hingga 5 tahap pemikiran berbanding guru yang hanya menggubal soalan untuk pemikiran kedua tahap sahaja. Oleh sebab itu seorang pensyarah perlu mempunyai phd bagi menggerak bahagian minda yang jarang sekali diguna pakai oleh insan yang tidak melalui proses tarbiah ini.
DrBang

Anonymous said...

Hehe banyak cikgu yang buat pjj bila exam asyik tiru lepas tu assignment upah orang buat. Lepas tu datang rayu nak markah tinggi. Lepas tu balik sekolah marah anak murid meniru hehe. Tapi faham juga kesusahan cikgu dan cabaran nak mengajar budak budak yang keadaan persekitaran berbeza dengan zaman kita masa muda muda dulu :).

Anonymous said...

Entry yang menarik..
Saya seorang doktor, jadi tak terlibat dengan entry ini.. cuma nak sentuh sikit, tergelak kecil saya dengan sikap sesetengah pengomen, tuan punya blog dah dari awal2 lagi bagitahu entry ini bukan untuk conpare tugas pensyarah dengan mana2 pekerjaan yang lain, dia hanya nak highlight kerja mengajar 6 jam seminggu tu je..
Jadi tak payah la sengaja nak timbulkan isu.. kalau awak kerja apa sekali pun dan kerja awak sangat sibuk, bagus la tu at least menunjukkan awak seorang yang komited dan amanah dengan kerja yang diberi.. jadi x perlu nak memperlekehkab pekerjaan orang lain.. semoga kerjaya kita akan dikira sebagai satu ibadah kepadaNya..
P/s: kalau x suka tak payah la nak komen, nampak seolah2 macam sengaja mahu mencari perhatian

Anonymous said...

UiTM 18-24 jam seminggu..sy salah seorg pensyarah UiTM..

Anonymous said...

Sy cikgu..sy pun sibuk juga, time cuti ni saya tak cuti sgt...asyik berulang ke sekolah. Tapi, sy x rasa apa2 pun baca entry ni, dunia zmn skrg masing2 sibuk dgn kerjaya masing2...hanya jauhari mengenal manikam~peace~

tuanpunyablog said...

thanks2 pada pengomen2...

alah, tak bestnya... janganlah compare ngan keje apa2... saya sendiri seboleh mungkin elak komen pasal keje orang lain... so, harap yang lain begitu jugaklah ye...

mekaseh...

btw, saya takleh nak delete komen yang compare2 keje ni, unless tuanpunyakomen yang delete sendiri...

Anonymous said...

Dari kecil saya mmg bercita2 nak jadi pendidik. tak kira la cikgu ke pensyarah ke...alhamdullilah...dalam usia pertengahan 20an ini saya telah menamatkan Master n telah pun mengajar di salah sebuah IPTS.sy tak mau bandingkan keje org lain ngan pensyarah...mmg letih bila mengajar 7 subjek/35 credit hour(Mqa declare sy just ajar 3 subjek/15 credit hour-huhuhu..hakikatya 7 subjek kene ngajo)...merungut??? mula2 dulu merungut la...skang nie tak lagi..mcm2 kite dpat kongsi ngn student (aku mengajar dalam bidang kreatif-jadi banyak la idea kreative n sometimes mengarut yang keluar).Lagi puas hati bila student yang kite bimbing berjaya(teks kat kite'miss i dah dapat kerja'/miss i sambung Master' or lain2 lah).apa yang dikatakan penulis blog nie sama je ngan rutin saya walaupun sy mengajr di IPTS...bezanya jam credit je...hehehe... so dengan ini saya mengumumkan....WALAUPUN PELBAGAI TOMAHAN YANG DIBERIKAN KEPADA PENSYARAH....SAYA IKHLAS dan BANGGA DENGAN KERJA SAYA SEBAGAI SEORANG PENYARAH...n seharusnya semua org pun patt bangga dengan kerja masing2...tak kira apa pangkat n bidang pun...(sambil mencari bekalan untuk akhirat kelak) amin... ^_^

miss H.

Anonymous said...

Kerja yang pilih kita kah atau kita yang pilih kerja? Buat kerja masing-masing sudahlah. Itukan amanah. Tak perlu bersungut atau menghuraikan di media. Yang penting Allah lebih tahu. From cikgu

Manusia Kembara said...

Salam En. Jepp,

Saya pun pensyarah, mengajar di U di mana mengajar 18 jam seminggu adalah perkara biasa. di samping bebanan tugas hakiki yang meragut masa, fikiran dan mental. Tapi itulah hakikat yang terpaksa kita semua galas. However, I enjoy reading your article.

tuanpunyablog said...

Tuan Plymouth Pink:

wsalam... thanks... biasanya yang ngajar lebih 12 jam uitm kan? tulah, member saya pun ngajar 23 jam. sian, tapi hikmahnya, makin banyak student s kita, makin banyak pahala kita kan... alhamdulillah... :)

Anonymous said...

Tambahan P ie Perundingan terutamanya yang berkhidmat dalam bidang profesional seperti pensyarah di bidang perubatan.....sakit jiwa jugak bila kena call bila ada kes-kes yang nak kena confirm...walaupun sedang sibuk nak memenuhi P yang lain...
Tapi masih lagi redha dan seperti yang telah dinyatakan...bangga apabila lihat anak murid terima scroll...

Mr M said...

Salam perkenalan kepada semua,
Saya nak komen di sini sekadar untuk memenuhi tanggung jawab sesama muslim. Ingatlah saudara dan saudari, junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W. telah berpesan kepada kita dalam khutbah terakhir baginda yang antaranya seperti berikut;

"Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur'an dan Sunnahku."

Oleh itu, saya sekadar ingin mengingatkan saudara-saudari tentang firman Allah di dalam al-Quran surah al-Baqarah ayat ke-286 yg bermaksud;

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo`a): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma`aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir"."

Jadi ingatlah saudara-saudari sekalian, Allah tidak membebankan kita dengan sesuatu yang kita tidak terdaya melakukannya. Setiap insan mempunyai ujian mereka yang tersendiri, dan sesungguhnya Allah lah yang Maha Mengetahui akan tiap sesuatu ujian yang diberikan kepada hamba-hambaNya. Jadi, bersabarlah kalian dengan ujian yang diberikanNya, apabila terasa berat dalam menjalani ujian yang diberikanNya, kembalilah kepada Allah, serahkan kepadaNya. Sesungguhnya segala rezeki dan ujian itu adalah ketentuanNya. Banyak2kanlah membaca doa di dalam ayat tersebut di setiap akhir solat kita, semoga segala urusan kita dipermudahkan.

Tujuan tulisan saya ini bukanlah untuk menyakiti hati sesiapa, sebaliknya ia hanyalah sekadar peringatan kepada kita insan dan hamba yang lemah lagi sering alpa.

Buat saudara pengarang, saya doakan saudara dipermudahkan urusan dan dimurahkan rezeki. Semoga kita sentiasa berada di bawah lembayung rahmatNya.

Maafkan saya sekiranya tulisan saya menyinggung perasaan mana2 pihak. Tegurlah saya sekiranya ada kekhilafan di dalam tulisan saya.

Anonymous said...

cuba tukar kerja sebulan dua... hahaha

berap research setahun. berapa khidmat sosial kena buat. berapa journal kena terbit setahun. research sepanjang tahun cek. mengajar tu tak dikira kerja dikalangan ensyarah kerana ia rutin.

yang dinilai research penerbitan. so ko kerna kerja 24 jam. siang buat research dan mengajar malam kena menulis. tak masuk lagi penyeliaan.

30 orang pelajar punya kerja semua dalam otak cikgu sebab level pelajar tentu bawah guru. kalau pensyarah kena semak thesis lebih 100 muka surat. satu muka surat ada kalanya memerlukan pensyarah membaca 10 journal baharu. kalau ada 3 studen dah sukup. research sendiri lagi.

malas nak cerita. meh sini kita tukar kerja setengah tahun. aku pernah jadi guru sandaran 2 tahun. kacang je. cuti pun banyak. pensyarah sekarang kena 2 subjek seminggu... yes dua subjek 3 kredit atau 4 kredit bermakna kena mengajar dua jam dua kali dan amali sekali selama 3 jam.

jangan rujuk pensyarah institut guru

Azlan said...

lousy article...
Please make some research before u write something ok. It reflect your level of intellectual also reflect the title of teacher.

nalza said...

tuan azlan, nak suh tuan pensyarah buat research ape eh? boleh bg cadangan?

Anonymous said...

Kepada anonymous yg masih membanding kerja. Nampak sgt jenis manusia x bersyukur dn mentaliti tahap pekerja am rendah. Kalau dah gaji rm3k ke atas tu syukur la dgn apa yg ada, x kisah la, guru ke, pensyarah ke, ptd ke. Masih ramai lg yg miskin dan nasib perlu dibela berbanding dengan org yg spt anda. Bersyukurlah dgn kebijaksanaan yg Tuhan berikan kepada anda. Bersyukurlah dengan pekerjaan yang Tuhan telah amanahkan untuk anda. Apakah hidup ini sekadar status kerja kita sahaja. Sesungguhnya yang dinilai Tuhan adalah keikhlasan kita dalam bekerja.

P/S: Sama gak macam orang bersedekah berjuta ringgit tapi tiada keikhlasan dalam dirinya, maka tiada manfaat untuk dirinya bagi apa yang disedekahkannya.
Fikir2kanlah. Tak putus kerja selagi kita hidup, semua pun ada kerja masing2, susah atau senang bergantung kepada keikhlasan diri.

Anonymous said...

assalam... saya bukan pensyarah bukan guru... saya buat bisness sendiri... takde sales xde income la... xde cuti tahunan.. pandai2la nak rehatkan diri... tp saya pernah kerja mkn gaji di sektor swasta... pd saya, x kiralah apa2 kerjayapun ada tekanannya.. tp nowadays byk di kalangan guru2 yg merungut kerja byk, dianaktirikan lah dan mcm2 lg mcm diorang ja manusia yg paling sibuk di dunia ni... TP BERBISNESS SEMPAT PLAK.. APA BARANG YG X DIJUAL SEKOLAH? habaq mai... hahaha... sy tau la hubby saya cikgu... tghari dh terbongkang kt umah saya masih lg di kedai... ni time cuti lg jaki saya ngan dia... tidoq tidoq dan tidoq... pd mereka2 yg kena p sekolah lg tu... itu mungkin kerja last minit... SORRY NAAA

Anonymous said...

It' s called an opinion for a very good reason. I suggest you do your research before prematurely shooting your load. :)

NorAsri said...

Sungguh terkesan dengan luahan tuan walaupun dalam nada bersahaja...

Trustme I am an Engineer said...

Wahh...gile penat keje jd pensyarah...aku yang engineer bernasib baik kerja based on projek..ade projek baru bz gile nak mampos..xde projek..dok mengangkang jela..hahaha..
Alhamdulillah..rezeki tu Allah dah tentukan.. Allah tahu dia mampu buat mcm tu..sbb tu dia buat keje mcm tu..

Anonymous said...

mohon mencelah..jujurnya, artikel ini mmg simple, walau hakikatnya ada banyak lg bebanan lain yang ditanggung pensyarah. Saya mengajar di sebuah IPTA dgn total credit 6-9 jam seminggu x masuk lagi amali.. jujurnya, mmg semput ..pertama, sebelum ke kelas mmg sllnya pensyarah mesti kene refresh dulu topic yang hendak di ajar..dan saya yakin semua pensyarah, perlu mencari bahan baru yang terkini untuk di beri pada students. Kedua, mengajar org yang lebih dewasa dgn pemikiran yang matang, bukan sesuatu yang mudah..dulu2 ok la..ramai pensyarah, mengajar tanpa pedulikan students menguap atau tido di belakang..kini tidak lagi, setiap pensyarah akan dinilai oleh students. tu x masuk lagi jumpa students yang btl2 outspoken..blm sempat diperbetulkan cara mengajar kita, dah di adu kepada pihak yng lbh tinggi.. ketiga, bekejar untuk siapkan tugasan sendiri, mengejar dateline itu dan ini..zaman cyber ni, semua nak online, tp system online tu sendiri x penah nak dibaikinya..kejap blh buka, kejap x blh buka..tu xmasuk lg time kene masukkan markah students masa exam..sama saja dgn masa nak apply grant..soh apply secara online, tp bile nak apply, tuhan je yang tau..kejap ok kejap x..tu x masuk lg bab, grant kene reject, pulun balik tulis geran yng baru..jujurnya, mmg akan ada ramai yang melihat keje pensyarah ni mudah..tp tidak sebenarnya..seperti juga tuan punya blog ini, saya tidak akan mencemarkan artikel ini dgn membuat perbandingan dgn pekerjaan lain..saya akur dan menghormati 'nature' setiap kerjaya..sekadar melepaskan lelah di sini memandangkan ramai gol pensyarah di sni..saya akui, sy suka dan sayang dgn profession ini..walaupun mgkn akan ada yang berkata 'kalau dah suka buat apa mengeluh?' saya adalah manusia biasa...kepenatan dan tekanan harus diluahkan..sama juga dgn mana2 profession yang lain..cume saya penah dgr org berkata..untung jd pensyarah..dapat je phd dah dapat naik gred 52..tp harus diingat..untuk dapatkan phd bukan seperti membancuh air sirap..phd saya memerlukan saya deal dgn patients..jujurnya bukanla satu perkara mudah..lbh2 lg di hospital oversea..dgn keadaan bertudung, ada di antara pesakit yang tidak suka didatangi oleh dr/pelajar/penyelidik bertudung (walaupun bukan semua yang begitu). ia mmg satu pengorbanan yang besar..apalagi, melibatkan anak, isteri dan suami..untuk mencapai tahap membolehkan seseorg itu menjadi pensyarah die perlu melalui sekurang-kurangnya, 6-8 thn (6 thn tu paling singkat la..bak kata rakan cina saya 'sap sap sui' la tu) proses pembelajaran iaitu dari Master hingga ke phd.. yg mana tmasukla bile kene extend, ada sesetengah U yang menitikberatkan publication sebelum viva, correction selepas viva..x kurang juga ada yg bekerja dahulu sblm melanjutkan pelajaran ke peringkat master atau phd.. jd, ini sekadar renungan untuk diri sendiri..apa sebenarnya yang di mahukan dalam hidup dan kerjaya anda?..jika anda ingin mengatakan, kerjaya anda adalah antara kerjaya yang paling sibuk di dunia maka anda akan sentiasa berada dalam keadaan yang tidak puas hati apabila org lain berbicara ttg kesibukan kerjaya mereka..apabila anda merasakan kerjaya anda mendapat upah yang paling sedikit tidak selaras dgn kerja yang dibuat maka anda akan sentiasa berasa tidak puas hati atas upah yang diterima oleh org lain..apabila anda merasakan kerjaya tidak mendapat perhatian, anda akan sentiasa tidak puas hati dgn kerjaya org lain yang disebut2 oleh sebilangan masyarakat..setiap bidang ada kelebihan dan kekurangan..dan semestinya kekurangan itu datang dari diri sendiri...kerana kita tidak akan diberi beban tugas yang tidak mampu digalas oleh bahu sendiri...itu bukan janji saya, tapi janji Allah..dahulu, ye, saya sering juga mengeluh kerana terkejut dgn situasi yang restless..tapi kini tidak lagi..peringatan saya cuma satu..selagi nawaitu bekerja itu, lillahitaala, inshaa Allah, tidakla kamu merasakan kekurangan diri kamu menjadi beban untuk kamu meneruskan kerjaya kamu. wish all of you the best!!

Anonymous said...

To anonymous (wife guru);
Cukuplah membandingkan. Ramai jgk guru yg x suka pn menghebahkan kerja mereka. Tp disebabkan segelintir guru yang suka mendedahkannya di media massa menjadikan profesion perguruan di pandang buruk. X semua guru mempunyai tugas yg sama. Lain sekolah lain caranya, lain pengetua lain caranya, tapi tak sepatutnya puan membuat rumusan yang guru2 Malaysia adalah sama seperti suami puan. Daripada cerita yang puan berikan seolah2 puan membayangkan keburukab suami sendiri yang pemalas. Janganlah disamakan guru yang pemalas dgn guru yang rajin.

Apa kurangnya peniaga, ada juga yang malas. Ada juga yang rajin. Beruntunglah suami puan sebab dapat seorang isteri ahli perniagaan yang rajin.

Kepada semua kenalan, tolong lah hentikan perbandingan kerja dan cukuplah menyatakan seolah2 anda yang plg sibuk dlm dunia. Bersyukurlah... Hitunglah nikmat yang telah anda kecapi sebelum anda merungut tentang ujian yang anda hadapi. Tolonglah hentikan budaya negatif ini...

Anonymous said...

Apa pun terima kasih kepada penulis blog sebab berkongsi pengalaman sebagai pensyarah. Sekurang2nya mereka yang berminat dengan kerjaya pensyarah dpt mengetahui lbh lanjut ttg persekitaran kerja sebenar dalam dunia kerjaya pensyarah.

Cuma mungkin cara penyampaiannya dapat diubah daripada bentuk keluhan kepada perkongsian.

LecturerSouthern said...

Terima kasih atas luahan ini... can relate to it very very well. lagi2 pensyarah baru balik belajar.. mesti ada extra2 that we can never say no to and sometimes doesn't even contribute to our final SKT. And to add, kena jadi self-Promoter.. If most are saying, nak dpt research grant susah... wait... the hardest is to find candidate yg mahu buat postgraduate study to make use of the grant! especially since most my course undergrads sem akhir before grad semua dah dpt keje! Excited for them... a bit urgghhh for us!

But in the end, as long as we try to at least enjoy what we're doing, tak tido malam pon OK ;) (minggu ni dah nak kena submit Final Exam questions utk dinilai oleh exam panel!!... and yeahh 1st time and the only person ajar Dynamics :( sem ni)

Anonymous said...

Enjoy baca tulisan ni n baru tahu beban tugas lecturer. Nampak mcm senang. Ada sorang kawan, dia cikgu and anaknya lecturer. Gaji diorg hampir sama. Setiap kali emknya gi kursus, anknya ikut sbb tolong antar emaknya. Nampak free aje. Bila depan mata mcm tu, mmg saya ingat keje lecture senang.
Apa2 pon, setiap kerja ada kelebihannya. Mungkin dr segi masa, gaji, atau apa aje yg boleh beri kepuasan pada individu itu sendiri. Redha dgn kerja n dapat rezeki yg halal bagi saya amat ptg. Kalau nk buat perbandingan, buat lah.
Kesimpulannya, sy suka kerja sy bila sy tahu susahnya kerja lecturer ni.

Umar said...

kalau ade tempias2 dibandingkan dgn keje guru..tahan jelah kena lahar dgn para2 guru....sbb tuh guru dpt ape yg diaorg nak...tapiii masih tetap ade yg tak puas hati...hehhehe....maaf ye guru2...nih time lecturer pulak bersuara tak puas hati....dulu2 lecturer2 nih senyap je, x berbunyi...guru2 je yg berbunyi...nih dah berbunyi, kena lahar pulak dgn guru...jgn main2 dgn guru...guru2 byk garang2...hehehhe....

Anonymous said...

Cikgu hana komen byk.mesti berdegar2.tp smua dia dah delete sendiri.awat, malu org baca kaa???

Anonymous said...

Cikgu hana seorg cikgu yg sgt2222 sibuk...tu yg komen mcm2 kot...sibuk kejanya sama sibuk dgn komen entri org(mgkin sibuk compare keja org dgn kejanya).pstu sibuk delete komen sndiri.&juga sibuk dgn blognya sndiri..waaahhh sibuk2 pun ada blog laa...

Anonymous said...

seronok baca perkongsian ni...

banyak yang boleh diambil...
terima kasih sudi berkongsi...

Unknown said...

Assalamualaikum... Nk tnye, mcm mne nk jd pensyarah ye? Mksd sye flow dn requirement utk jd pensyarah.. Bleh tak tolong terangkn..

tuanpunyablog said...

Cik/Puan sarah syahirah: boleh email saya? nanti saya emailkan. nak tulis macam panjang. sebab la ni a bit busy. kalau pakai email, senang nak reply, daripada saya reply di sini. lama dah tak update blog ni...

email saya: jep1305@yahoo.com

thanks

Anonymous said...

Assalam. Saya pensyarah kontrak, dari keluarga cikgu. Mak ayah, kakak, atuk nenek pakcik makcik semua cikgu. Alhamdulillah adik beradik sy selain saya ada dua org lagi pensyarah dan seorang cikgu.

Pertamanya saya tak nampak bahagian mana saudara penulis bandingkan kerja pensyarah dgn kerja cikgu.

Kedua. Ramai kawan-kawan saya yang bekerja sbg cikgu, sambung belajar dan sekarang jadi pensyarah. Jadi kalau cikgu-cikgu rasa berminat, boleh usahakan utk mohon.

Ketiga. Tugas saudara (Dr.) Jepri saya kira masih standard bidang tugas pensyarah. Saya pensyarah kontrak, dijanjikan jawatan tetap jika sambung phd, tp tak dibenarkan cuti belajar jadi kena sambung part time (dah tentu tak boleh sambung di universiti yg saya minat dan sesuai dgn bidang saya, pengajian part time minimum 12 semester = 6 tahun utk tamat), malah yuran perlu bayar sendiri (mungkin ada sedikit diskaun jika sambung di kampus tempat saya bertugas). Jumlah jam pertemuan dgn pelajar setiap minggu tak pernah kurang dr 18 jam (pernah sekali saya dapat 16 jam, syukur sgt), jumlah pelajar dalam kelas 40-80 org, kelas ada yg habis jam 7, ada yg sambung ke malam. Pada masa sama perlu jalankan tugas pentadbiran, aktiviti pelajar, pembangunan program etc. Masih perlu buat penulisan, penyelidikan, khidmat masyarakat, perundingan.

Dan sampai sekarang masih tak nampak bayang jawatan tetap yg dijanjikan.

Belum cerita lagi staf bukan pensyarah (baca: pengajar/guru bahasa) yg menjalankan tugas dfn beban sama seperti pensyarah tp gred sama seperti guru.

Apa nak dikeluhkan? Rezeki kita Allah swt yg tentukan. Orang lain kita rasa lebih mudah, bukan sebab mereka memang lebih mudah, tapi sebab mereka tak ceritakan susahnya tugas mereka.

Syabas saudara Jepri. Berjaya menyampaikan yg tak ramai orang tau. Pensyarah berdiam, tak bising di media, sebab kita tak ada masa.

ShahRiLL RaMLi said...

Assalamualaikum.

Jarang menulis blog orang lain tapi rasa terpanggil.Pokok pangkalnya setiap pekerjaan ada senang dan sukarnya. Saya ialah seorang bekas pegawai bank, yang kemudian kini berkhidmat sebagai guru dan bercita-cita untuk lebarkan sayap jadi pensyarah. Sebenarnya hakiki pensyarah bersisa pada pangkal guru juga; sama saja tiada beza dari konsep cuma skala saja berbeza dan dipandang tinggi masyarakat. Tetapi dalam semua skim perkhidmatan awam, skim pensyarahlah yang paling dimanjakan dengan sabatikalnya, etc (Kakak saya PTD pernah berkhidmat dalam semakan kenaikan pangkat pensyarah di KPT dahulu). Kesimpulan yang cuba saya sampaikan; penulisan haruslah hanya berpaksi pada karier sendiri & janganlah sama sekali menghina pekerjaan lain yang dianggap remeh walhal kita sendiri tak terlaksana; walaupun mungkin pasangan kita memegang jawatan yang dianggap "rendah" dari kita. Good luck in your future endeavors. Salam :)

Anonymous said...

entry yang sangat bagus dan sempurna.
saya pensyarah baru.
baru sahaja melapor diri.
memang enjoy sebab masuk terus student cuti sem.
sebab tu saya search mengenai pensyarah dan alhamdulillah jumpa entry ni. tqsm en jep sudi kongsikan.
tak sangka pula saya bidang ini memerlukan begitu banyak komitmen dan pengorbanan.
wah, ayat sedih gitu.
hopefully, saya tak terbeban dengan pilihan ini. amin.

Mimi said...

salam,
saya baru bercita2 nk apply pensyarah u. now kerja sbgai pensyarah matrik je.
bila bc entri u takut la plak nk apply. nnt xd ms plak utk anak2
nk tnya pndapat, saya da ngaja matrikulasi 5 tahun. jika saya lulus permohonan sbgai pnsyarah u adakah 5 tahun pngalaman akan di kira dlm gaji?

Zura Rahman said...

salam. i begin to like you and your blog. what an honest posting... i just could feel that. saya... ada teringin nak mengajar, nak shareilmu yg tak seberapa ni...but i have no masters degree, neither teaching experience. macam tak dapat je nak compete dengan calon lain. i just have working experience.

Diana adila said...

Salam puan mimi suhairi,cmne nk apply pensyarah matrix...adakah gji same dgn pensyarah ipta??

Anonymous said...

Saya ada phd..mengajar 22 jam seminggu...pegang post lagi...ngajar full time studnt dan pjj stdnt....letih dan penat hanya Allah yang tahu..otak kena ligat nk kuasai 4 ke 6 kod kursus setiap semester...alhamdulillah syukur diberi kekuatan untuk mendidik anak bangsa...
Pensyarah uitm

Anonymous said...

Pensyarah UiTM tidak sama macam pensyarah U lain. Pensyarah UiTM bole diklasifikasikan sebagai "Cikgu sekolah menengah Tinggi". Hanya yg merasa tahu. Bukan merungut tapi kalau ada pensyarah U yg lain ckp banyak tugasan perlu dilakukan, sy yakin belum bole menandingi tugas mengajar pensyarah UiTM. Apapun ikhlaskan hati pastinya semuanya akan dimudahkan

Anonymous said...

emmm... boleh tahan jugak ye kerjaya pensyarah/guru ni. Harap semua yg diceritakan dapat saya jadikan panduan. Bakal pensyarah....

doakan saya ye pendidik semua.

Aminn....

Unknown said...

salam..i'm is one of mrsm student .. kitaorang perlu siapkan folio kerjaya.. so if encik x keberatan.. sye nk sedikit interview about keryaja as a lecture ni.. blh ke?

Anonymous said...

Assalamualaikum. Sy seorang doktor. Dibesarkan dlm kluarga guru dan suami sy pensyarah. Sy yakin kebanyakan kita pernah melalui zaman sekolah dan alam universiti. Jadi, secara tdk lgsung kita tahu tugas guru dan pensyarah. Sy nmpak penat lelah ibu ayah sy sbg pendidik sekolah. Mmg sibuk. Balik rumah, dgn kertas soalan ntk marking. Cuma plg seronok bila hari guru, dpt berbakul hadiah dr student. Anak die la yg seronok. Itu menandakan student mghargai usaha guru. Bila kahwin, sy nmpak kepayahan seorang pensyarah. Menyiapkan jurnal, soalan final student, phd jgn cakap. Bebanan kerja lain. Cuma beza, bila murid besar, perangai pun lain. Nk mendidik org besar dugaan die lain mcm. Bak kata suami sy. Sy sentiasa ingt akan jasa guru dan pensyrah yg kita xdpt nafikan jasa mereka. Sy bangga dgn pensyarah sbb very multitasking. Ntk dr,Bila berdepan dgn ahli keluarga si mati, itulah cabaran terbesar dr. Ntk mengumumkan pembedahan dn patient condition. Bila berlaku kematian, terbawa2 dlm fikiran. Rasa bersalah dsb. Bila pesakit sihat dnbberjaya sembuh,itulah hadiah berharga. Semua kerja melalui ksukaran berbeza, spt sy kesukaran risiko nyawa pesakit.. tp siapalah kita tnpa guru dan pensyarah. Sy mengagumi ketabahan para pendidik. All the best n sentiasa ucap lillitaala sms menjalankan tgas smg hati kita lbey ikhlas dan tawakkal kpd Nya. Amin. Insyaalllah.

ML said...

Aku seronok jd pensyarah sbb flexi hours. Selalunya 4 pagi aku dah mula kerja walaupun x punch in lg. Aku suka menulis pagi2 sbb fresh. Kami bukan 6 jam tp minimum 12 jam. Kalau mengajar diploma, degree dan master lagi xde rehat. Penyeliaan, penyelidikan dan penerbitan dan pentadbiran pun kena jalan. Tp aku enjoy, walaupun pagi, tengahari,petang dan mlm htr/ambil anak kesekolah dan mengaji.

ML said...

Aku seronok jd pensyarah sbb flexi hours. Selalunya 4 pagi aku dah mula kerja walaupun x punch in lg. Aku suka menulis pagi2 sbb fresh. Kami bukan 6 jam tp minimum 12 jam. Kalau mengajar diploma, degree dan master lagi xde rehat. Penyeliaan, penyelidikan dan penerbitan dan pentadbiran pun kena jalan. Tp aku enjoy, walaupun pagi, tengahari,petang dan mlm htr/ambil anak kesekolah dan mengaji.

Anonymous said...

tuan jepp.. your article is so helpful.. thank you for sharing your personal experiences with us. at least we now know how challenging it is to be a lecturer. May Allah reward you for your good deed

Zaza said...

Lecturer sya d IPTA bekas guru. Dia byk ceta zmn dia jd guru n jd lecturer. Skeg dia retired jd lecturer.

Zaza said...

Lecturer sya d IPTA bekas guru. Dia byk ceta zmn dia jd guru n jd lecturer. Skeg dia retired jd lecturer.

M.A Shafie said...

Saya dulu tgk pensyarah nmpk relax...tapi bila dah jadi pensyarah baru rasa...mmg sibuk..tapi enjoy dgn kerja yg dibuat...

HIDAMIS said...

Apa2 kerja pun mesti ada pro dan kontra. Bila bc pun dah dpt bygkan sibuknya mcm mn. Kita x blh compare dgn kerja org lain begitu juga part gaji. Tu semua rezeki dr Allah.

HIDAMIS said...

Apa2 kerja pun mesti ada pro dan kontra. Bila bc pun dah dpt bygkan sibuknya mcm mn. Kita x blh compare dgn kerja org lain begitu juga part gaji. Tu semua rezeki dr Allah.

Anonymous said...

Setiap pekerjaan ada cabarannya, ada kelebihan dan kekurangannya dlm pelbagai segi..gaji, waktu bekerja, kepelbagaian tugas, kelulusan, sumbangan, dll. Hanya lec tau susah senang mereka, hanya guru kenal keperluan tugas mereka, hanya tukang cuci rasa payah perit mereka. Yg penting saling hormat menghormati satu sama lain. Apapun org nilai & kata, aku tetap seronok dgn kerjaku. Bak kata HIDAMIS, rezeki dr Allah. Hanya Dia yg layak menilai dan adil. Kerana keadilanNya lah kita adalah kita, kerja kita. Sebagus mana guru, dia mungkin x dpt jd doktor yg baik dan sebaliknya. Sehebat mana peguam, belum tentu dpt jadi tukang cuci yg bagus.Bkn semua org boleh jd itu dan ini. Sbb tu kita manusia dibahagi2kan tugas sbg khalifah utk memikul kewajiban fardu kifayah yg berbeza. Sehebat mana sultan sekalipun masih memerlukan pesawah utk tanam padi. Hidup bagai aur dgn tebing. Saling memerlukan. Terima kasih saudara2 sekalian kerana mjadi anda, melakukan kerja anda. Semoga kita sentiasa memberi sumbangan melalui kerjaya kita kpd org lain. Terima kasih doktor, terima kasih cikgu, terima kasih nurse, terima kasih anggota2 keselamatan, terima kasih semua yg tak tersebut.

Unknown said...

ramai pensyarah hanya pencen sekadar pensyarah kanan..

Axis Capital Holdings Limited said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Murniati Sip said...

SYARIKAT PINJAMAN RIKA ANDERSON
E-mel Syarikat: rikaandersonloancompany@gmail.com
Whatsapp Syarikat: +19147057484
Murniati Sip
Akaun Maybank: 514187335011
+60137729440
murniatisip54@gmail.com

Perkenalkan saya Murniati Sip dari Indonesia dan kini tinggal di Pulau Pinang Malaysia. Saya hanya ingin berkongsi pengalaman dengan semua orang yang menghadapi masalah, sebelum saya ingin memberitahu anda tentang masalah saya, saya hanya penjual bercampur dengan hutang di Akaun Maybank. Saya seorang janda dua anak, pendapatan saya hanya boleh digunakan untuk makan, anak saya keluar dari sekolah kerana tiada bayaran, saya tertekan dan terdesak untuk menjalani hidup saya tetapi setiap kali saya melihat anak saya, saya sentiasa teruja. Saya tidak lupa berdoa dan meminta bantuan Allah. Saya membuka internet dan secara tidak sengaja saya melihat kesaksian mengenai pinjaman yang diperolehnya dari seorang ibu yang jujur ​​SYARIKAT PINJAMAN RIKA ANDERSON tetapi pada mulanya saya sangat teragak-agak tetapi saya menghubungi mereka dan selepas kira-kira 24 jam pinjaman saya sebanyak RM20,000 telah dipindahkan ke bank saya akaun. sekarang saya bersyukur bahawa hutang di Bank telah dibayar dan saya berani yang besar dan anak saya juga pergi ke sekolah, terima kasih kepada Allah RIKA ANDERSON LOAN SYARIKAT adalah nyata, untuk kawan-kawan yang ingin menghubungi ibu Rika Pinjaman pada email rikaandersonloancompany @ gmail.com atau W / A +19147057484 akan memberikan semua penyelesaian, masalah anda mudah, pengalaman saya boleh memberi inspirasi kepada anda semua, anda juga boleh menghubungi saya di murniatisip54@gmail.com

Siti Aminah said...

Halo,
nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

NURBRAYANI said...

Negara: Indonesia
WhatsApp: +62 838-3669-4853
Alamat: Surabaya
e-mel saya: nurbrayani750@gmail.com
nama saya Nurbrayani, saya ingin memberi keterangan bahawa kerja yang baik ALLAH dalam hidup saya, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Oleh itu, anda perlu berhati-hati kerana banyak peminjam pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka sangat tulen dalam peminjam pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan rakan saya saya menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang boleh dipercayai. Puan Alicia Radu Saya mendapat pinjaman sebanyak Rp350,000,000 dari Puan Alicia Radu dengan mudah dalam 24 jam yang saya memohon, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik ALLAH melalui Ibu Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)

Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurbrayani750@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu

Ny. SISKA WIBOWO said...

Halo semuanya, Nama saya Siska wibobo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

RIKA NADIA said...

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

NURBRAYANI said...

Negara: Indonesia
WhatsApp: +62 838-3669-4853
Alamat: Surabaya
e-mel saya: nurbrayani750@gmail.com
nama saya Nurbrayani, saya ingin memberi keterangan bahawa kerja yang baik ALLAH dalam hidup saya, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Oleh itu, anda perlu berhati-hati kerana banyak peminjam pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka sangat tulen dalam peminjam pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan rakan saya saya menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang boleh dipercayai. Puan Alicia Radu Saya mendapat pinjaman sebanyak Rp350,000,000 dari Puan Alicia Radu dengan mudah dalam 24 jam yang saya memohon, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik ALLAH melalui Ibu Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)

Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurbrayani750@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu

Siti Aminah said...

Halo,
nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.