Friday 25 February 2011

Widgets

aku mampu keRRR???

assalamualaikum,

sehat? alhamdulillah... tu yang nak dengar tu... maklumlah, sekarang ni kebanyakkan semua geng2 sefakulti aku, semuanya dalam keadaan kritikal... termasuklah aku... sian bila dengar ada yang tengah pulun nulis thesis dia, tetiba ditimpa dugaan yang teruk, demam sampai takleh nak bangun... pengsan dua kali... simpati aku akan nasib dia... pepepun, aku doakan dia semoga cepat sembuh dan dapat menulis seperti biasa...

aku? erm... hari ni jemaat, aku macam biasalah, pas jumpa sv, mmg aku istiharkan diri aku coti... sebab macam tak larat lak nak nyambung keje... kepada tengah berasap. ikutkan nak balik dah, tapi disebabkan nak kene solat jemaat kat sini, maka tunggulah sat kat opis...

alhamdulillah, majlis bacaan yaasin dan tahlil yang dibuat kat umah aku, khusus buat salah sorg sahabat kami yang telah kehilangan ibunya kembali kepada penciptaNya, telah berjalan lancar... takde gangguan apa2... i mean, takdelah nak buat spot check ke apa ke...

masa dok sembang2 kat dapur tu, adalah sorg dua berkata, katanya, kalau dia mesti tak tahan, tinggalkan anak isteri... terbayanglah macam2, nampak makanan, teringat anak sebab anak kuat makan, tengok lauk kicap or nasi goreng hehari, teringat kat isteri selalu masak makan sedap2...

ikutkan, sapalah yang sanggup berjauhan dengan keluarga. tipulah aku kalau aku kata, aku tak ingat kan depa semua... kat cni, banyak sgt bebudak kembar... banyak sgt budak2 kecik lalu lalang naik stroller, berlari ngan memacam lagi... aku terbayang semua tu, lagi2 time nak naik tube tu, sebab ilham kalau nampak tube, gumbira bukan kepalang lagi... melompat2... kengkadang nak menangis jugak.

tapi apa aku buat, aku taknak pk semua tu. pk benda lain, sambil jauhkan pandangan aku daripada smua benda tu. kalau aku pk, sakit dada adalah, sebak... cepat2 pk benda lain. taknak layan sangat perasaan tu... sebab makin kita layan, makin teruk nanti jadinya.

so, pada mereka yang kata pada aku, dia tak sekuat aku, aku tak caya sebenarnya. selagi kita tak rasa atau buat, kita taktau apa yang kita mampu atau apa yang kita tak mampu. tapi percaya cakap aku, once dah buat, kita semua mampu tuk lakukan. sama jugak macam seorg suami yang jarang menjaga anak, bila terpaksa menjaga anak sebab isteri berada diluar kawasan, walaupun mulanya kita kata takleh, insyaAllah, kita mampu lakukan. ingat Allah sentiasa ada bersama kita...

dan sama jugaklah macam phd, hanya orang2 yang buat PhD merasa apa yang dia rasa, org lain, takkan rasa apa yang dia rasa.... sebab tak pernah melaluinya... even org yang buat sama2 phd ni pun, tak akan sama dengan derita suka duka yang dilalui oleh kwan nya... so, kalau nak rasa camana buat phd, trylah buat. jangan dengar daripada mulut org lain jek...

kan?????

2 comments:

Anonymous said...

sapa yg muntah tu dr jep..siannya lah...officemate kita ka

tuanpunyablog said...

Dr ano: ada dua maksud opismet ni... FSK UUM atau Brunel? hehehehe... opismet FSK...