Sunday 31 May 2009

Widgets

seorang demi seorang ahli keluargaku melangkah kealam barzakh...

salam...



seorang demi seorang ahli keluarga terdekat aku pergi mengadap Ilahi... dugaan aku diperantauan ini...



kali ni, pak ngah abang kepada mak aku pula mengadap Ilahi... perginya selepas subuh pagi tadi (30 May 2009) waktu malaysia... subuh aku kali ni, dikejutkan dengan bunyi sms daripada kakak aku... erm... terkedu sebentar bila menerima berita tersebut... terbayang2 dibenak pikiranku, rupa pakngah... masih terdengar ditelinga aku akan suara pakngah yang selalu azan melalui corong2 pembesar suara dimasjid bersebelahan rumah aku... namun apakan daya, sudah takdir qada' dah qadarnya... umur pakngah setakat itu sahaja...apa yang mampu aku lakukan, hanya bacaan yaasin dan fatihah aku sedekahkan dari jauh...



aku teringat sangat akan pakngah... sebab dulu masa aku nak masuk kesekolah agama menengah tinggi tengku ampuan jemaah (SAMTTAJ) shah alam, aku dikehendaki untuk buat x-ray... biasalah nak masuk sekolah asrama kan... kalau ikutkan, amik masa yang lama untuk aku buat xray tersebut dihospital kerajaan, tapi disebab pakngah yang tolong bawak sebab ada kenal org dalam hospital tu, maka tak sampai 2 jam aku dah setel buat xray tu... kejap jek... rasanya, kalau pakngah tak tolong, tak mungkin aku boleh masuk samttaj, kemudian tak masuk matrik kuala nerang, kemudian tak masuk UUM, kemudian tak masuk ke UTM kemudian tak sampailah aku ke UK ni... yelah, masa tu mak ayah aku manalah tau pasal nak buat xray ni... erm... besarnya jasa pakngah kepada aku... sampaikan satu ketika dulu, ketika aku telah memasuki SAMTTAJ, aku pernah berjanji kepada diri aku yang aku akan membalas jasa pakngah.... tapi, nampaknya... tak sempat aku membalas jasa pakngah... hanya doa yang mampu aku panjatkan agar roh pakngah ditempatkan dikalangan orang2 yang soleh... amiiinnnn...

dulu mak aku pernah berkata, keluarga mak aku semuanya umur setakat 60an, takde yang sampai 70 lebih... lihat sahaja arwah nenek, meninggal ketika umur 60 lebih (tak ingat sebab masa tu umur aku baru 7 tahun), arwah nenek jantan (atuk) meninggal pun sama jugak, lebih kurang umur nenek meninggal... kemudian adik bongsu mak aku (arwah busu) meninggal pada usia 35 tahun meninggalkan 3 orang anak yang menjadi mangsa dera mak tirinya (mujurlah bapanya banyak backing anak2nya) dan sekarang, pakngah pula pergi ketika umurnya menjengah ke 64 tahun (kalau tak silap aku).... rasa takut juga kengkadang tu... sebab aku masih belum bersedia untuk menerima kenyataan sepahit itu... bayangkan, arwah abah yang baru kukenali saat kali pertama aku berkunjung kerumah zah sehinggalah kali terakhir aku berjumpa pada awal tahun ini pun, aku masih terbayang2 akan rupanya, suaranya, dan semuanya, apalagi yang rapat seperti mak aku, ayah aku, adik beradik aku... takut sungguh aku melalui saat2 itu... apa yang mampu aku berdoa, andai ditakdirkan sekali lagi aku tidak sempat menatap wajah2 tersayangku buat kali terakhir, kuatkanlah hati hambamu ini ya Allah... amiiinnn....

agaknya, lepas ni sapa pula yang mengadap Ilahi... aku hanya berdoa agar, disaat aku berada disini, jangan dipendekkan nyawa orang2 yang terdekat dengan aku terutamanya keluarga aku... cukuplah dua orang yang telah pergi tanpa aku sempat menatap wajah mereka buat kali terakhir... Ya Allah, perkenankanlah doa hambamu ini.... amiiiinnnn....


*allahyarham osman bin ibrahim(berjubah putih)... AlFatihah...

tuanpunyablog: rakan-rakanku yang dihormati,bagi pihak isteriku, terima kasih atasucapan dan doa yang telah kalian berikan... jasa kalian, hanya Allah sahaja yang dapat membalasnya... amiiinnn

1 comment:

ayin (ex-eon) said...

salam.
abg n kakak kesayanganku..
tabahkan hati kalian , percayalah Allah merahmati kehidupan mereka di sana... perpindahan yg akan kita tempuhi jua satu hari nnt..smg kita sentiasa siapkan bekalan ke sana.. bukan sedikit kelapa muda yg gugur berbanding kelapa tua... smg dilimpahkan ketenangan n kekuatan dalam hati abg n kakak sekeluarga.. amiin...