Tuesday 12 May 2009

Widgets

hari2 terakhir seorang lelaki

salam...

hari ni merupakan hari terakhir aku berumur 29 tahun. kejap sahaja masa berlalu tanpa aku sedari... tau2, dah masuk 30 tahun esok hari. erm... alhamdulillah, sepanjang aku hidup ini, dikurniakan dengan segala rahmat dan limpah kurnia yang amat besar... alhamdulillah... cuma kengkadang aku terasa seperti diri ini masih lagi kekurangan. erm... itulah, lumrah manusia kan, sering kali merasa masih kekurangan...

dulu, masa kecik2 lagi, masih teringat lagi bagaimana aku tetap tidak puas dengan apa yang aku ada... pegi sekolah dengan duit poket yang hanya boleh membeli air sebungkus, melihatkan org2 yang berkemampuan yang lebiuh besar, mnjadikan aku nak sangat jadi macam dorg... nak sngat bapak aku jadi macam bapak dorg, banyak bagi duit masa sekolah, boleh beli apa2... sebelum masuk waktu sekolah waktu petang, waktu pagi tu ada kokurikulum, lepas abis kokurikulm tu, selalu jugak menjengah umah kengkawan yang besar2 belaka tu, dekat2 area taman tun, siap makan lagi kat sana... waktu, mulalah terasa, alangkah bagusnya kalau aku dok umah macam dorg.... teringin sangat nak jadi macam dorg...

hakikat manusiakan, tak pernah puas dengan apa yang telah dimiliki... bila dah makin besar, makin aku rasa, bahawa aku lebih suka dan syukur dengan apa yang dah ada sekarang ni... cuma tu, kengkadang, terasa kurang bersyukurlah... teruk betol aku ni... kengkadang tu in term of PHD, bila tengok org2 lain yang satu level ngan aku dapat awardlah, dah kutip data lah, laju jek buat keje, fluent cakap english, terdetik jugak kengkadang alangkah bagusnya kalau aku jadi macam dorg tu... sampaikan aku terlupa... rupanya, apa yang terjadi pada mereka semua, bukanlah semuanya indah2 belaka... adakalanya, ada jugak yang tak manis kan... hakikat kehidupan manusia, ada manis, ada pahit... bukan kita tau apa yang mereka tu rasa, ye tak????

masa tu baru tersedar, yang hidup yang aku perolehi kini, adalah yang terbaik untuk aku... tidak ada apa lagi yang aku inginkan melainkan kehidupan yang mendapat berkat dari Allah SWT. biarlah org abis phd dengan jayanya, biarlah org pandai cakap BI, biarlah aku kurang daripada org lain, sebab kita punyai rezeki yang berbeza... itu yang pasti...

tuanpunyablog: syahdu jek rasa hati ini... bila umur makin berkurangan... huhuhu

2 comments:

Anonymous said...

salam abg..
huhu..sedih plak baca blog kali ini..semoga hdup abg lebih diberkati dan dipermudahkan segala urusan, amiiin..Wish u hepi becoming besday!!

tuanpunyablog said...

amiiinnnn.... insyaAllah, semoga segalanya dalam rahmat dah limpah kurnia Allah hendaknya...