Friday, 5 June 2009

ayat-ayat sedih

salam...

aku baru jek lepas tepon mak aku... bertanyakan perihal arwah pak ngah... sedih pulak bila mendengar mak aku kata, yang dia sekarang rasa kesunyian.... sebab abang yang selalu menolong mak dah takder... yelah, bayangkan, daripada kenduri doa selamat, tunang, nikah, kahwin adik beradik aku, semuanya arwah pakngah yang tolong uruskan...

teringat jugak bila mak aku cerita... rupanya, arwah macam dah tau dia nak pergi... cerita yang paklong sampaikan kepada mak aku... kata paklong sebelum arwah pergi selama2nya, arwah ada bermimpikan isterinya dua tiga hari sebelum arwah pakngah meninggal, arwah makngah yang meninggal penghujung tahun 2007... suatu malam pakngah didatangi arwah isterinya sambil berkata,

"bila lagi abang nak datang sini, dah lama som tunggu... rumah abang dah siap..." sedih pulak bila dengar camtu...

yelah, bayangkan, dalam seminggu sahaja tiga orang ahli keluarga aku meninggal dunia... hari isnin, arwah nenek asu (adik bongsu arwah nenek), rabu arwah abah, dan sabtu arwah pakngah..

nak lagi sedih bilakala pengakhir mak aku pesan...

"kita ni, sehat ke tak sehat ke, kalau dah ajal tetap pergi... kau jangan lupa doakan arwah nenek, arwah busu, arwah ayah zah, arwah pakngah, arwah busu... sambil tu jangan lupa doa.. DOA BIAR MAK PANJANG UMUR SEKURANG2NYA SAMPAI KO BALIK SINI...." kelu lidah aku untuk berkata apa2... sebab air mata ni hampir jatuh tapi ku tahan sebab aku berada di opis... malu pulak kalau rerakan seopis melihat...

apapun, bak kata kak sha, dalam blog zah, banyak2 bersabar, sebab itu satu proses hidup... amiiinnnn... semoga aku dan keluarga dikurniakan kesabaran yang tinggi untuk menghadapi hari2 mendatang.... amiiinnnn...

tuanpunyablog: bilakala plak aku nak nulis progress report ni... huhuhu

1 comment:

Anonymous said...

hmm sedih bc kisah u..pe2 pon i doakan kluarge u happy n pnjg umo