Thursday 28 April 2011

Widgets

man jadda wa jadda

assalamualaikum...

aku tengah review template tuk antar paper kat salah satu conference (sv pakse jugak aku buat)... tengah2 review paper tersebut, tetiba terdapatlah gambar kat bawah ni... memula aku tak paham, dok renung2, pandang2, jeling2, tetiba terus hati dan mulut tergelak beso... sib baik sempat tutup mulut, kalau tak, mesti org jeling aku semacam... sib baik aku penah ajo math dulu... kalau tak, aku pun tak paham apa dia cuba buat ni... cuba tengok gambar kat bawah ni...



paham tak apa yang cuba calon exam ni buat?




tak paham??? btol tak paham???




aiyaaa... meh aku terangkan... soalan exam tu dia suh expand. mengikut kamus dewan oxpod, kalau tak silap pemahaman aku yang cetek ilmu english ni, maksud expend ialah besarkan, atau panjangkan, atau lebarkan... dan yang sewaktu dengannya... cuba tengok kat gambar tu... jawapan dia ada tiga kan... tidak termasuk etc... antara jawapan kat line satu sampai tiga, kan ada beza JARAK antara a ngan + ngan b. so, kalau ikutkan translation aku ke BM, btol lah kan jawapan dia... tapi sebab dia mmg dah belajo maths, maka translation aku takleh guna pakai lah... gelak beso aku tgk jawapan dia...


teringat aku masa memula ngajo stat masa memula lapor diri tuk jadi lecturer. jenuhlah nak ngajar dua tiga org ni... sangat2 lemah dalam stat... sampaikan hampir dua ke tiga hari dalam seminggu aku gagahkan diri p umah depa, ngajar stat. kesian btol. sebab paper tu jek, dia terpaksa amik sebanyak 3 kali. bila time exam, maka, keluarlah jwapan yang lebih kurang serupa macam kat atas... sebelum depa final exam, aku suh jugak depa jawab semua... at least, aku leh jugak bagi markah memana yang aku rasa leh bagi markah. maths kan senang nak bagi markah. macam soklan subjectif jugak, atau soklan esei... alhamdulillah, lulus jugak depa... hasil usaha depa jugak. bangga aku dengan usaha depa tu, walaupun aku yang marking paper depa tu...


tu belom lagi yang nulis surat 'cinta', 'tazkirah' bagai kat aku... ada yang nulis dalam paper final exam tu...


'sesungguhnya Allah akan membantu mereka yang membantu orang lain, maka bantulah saya untuk lulus encik...'


wah!!! ugut nampak... aku pun nulis balik kat paper dia (walaupun aku tau dia takkan baca balik)...


'sesungguhnya Allah takkan mengubah nasib kamu melainkan kamu yang merubahnya...'


kesian, tapi disebabkan bila aku tgk attendance jarang mai kelas, assignment tak antar, camanalah aku nak tolong... kalau antar, at least leh gak aku tolong. aku ni pun bukannya kejam sangat sampai suka meng'fail' kan student... aku cuma nak depa berusaha jek... sebab aku paham, ada sesetengah orang, maths merupakan subjek yang paling depa tak suka. so, aku akan mudahkan, kalau depa sendiri mudahkan keje aku... macam aku, BI merupakan subjek paling tak suka n paling tak pandai (sebenonya ada lagi yang tak pandai, macam fizik, sejarah n geografi, sampaikan peta malaysia, tingkatan 2 baru hapal kat mana selangor n negerio lain terletak!!!!)... aku paham perasaan mereka semua...


erm... tetiba rindu nak ngajar n marking paper...


tuanpunyablog: tetiba jek follower aku bertambah... mekaseh lah naaa....

6 comments:

Ayu said...

terserempak dgn blog u masa pakai u punya laptop hari tu. Akak habag kat Kak Zurin...meh kita follow blog Jep..Oooo...duduk dlm gelap ingat ka dok perabih paper dia rupanya blogging...haha...klu jep keboringan cer follow blog kawan akak ni.. www.jalandenganann.blogspot.com Dia tgh boring travel sorang2.Leave la komen apa2..sure dia happy. Dia dok tmn suria, jitra. Akak patut pi dgn dia. Tp sbb pi amsterdam x dpt le follow.

Jepri Zulkepli said...

kak ayu: hehehehehe.... thanks... tetiba jek macam nak gelemerkan blog sendiri... hehehe... macam nilah keje saya kak... nampak laju menaip, tapi dorg taktau saya taip apa... ahahahaha....

insyaAllah, akan ditengok blog kwn akak tu...

jap g nak link blog kak zurin sekali...

Alisa said...

owh.. sy paham tu perasaan jadi lecturer sbb sy pnh jd lect tuk 3 bulan ja. sy cuba sedaya upaya spy stdnt paham. mind map, keyword, video etc.. tp, yg plg best, bila dorang paham n dpt jwb dgn baik tyme exam. tp ada jugakla yg fail sorang dua. tu pun sbb slalu ponteng kuliah.. tu mmg x dpt dbantu..

Anonymous said...

saye pun suke tulis macam tu mase belajar dulu. hahahaha

Anonymous said...

Yes saya dapat carry mark 59.9/60 dlm kelas DIS. Sangat berterima kasih...thanks en Jep

tuanpunyablog said...

annonymous: hehehe,... welcome... btw, how come boleh beterima kasih ngan saya pulak? its your effort nway...