Monday 31 August 2009

Widgets

terkenangkan keluargaku yang jauh dimata

salam...

suka aku tengok gambar ni... alhamdulillah, sekurang2nya rindu aku pada mak dan ayah aku terbalas jugak bila tengok gambar yang adik bongsu aku antar kat aku kemarin. macam lama jek aku tak jumpa famili aku. padahal, dah dua tahun aku kat negara penjajah ni. ooo... lupa, patutlah rasa cam lama... tahun lepas, aku balik 5 bulan sekali... sempatlah jumpa semua keluarga aku ngan keluarga zah. tahun ni, dah dekat 9 bulan aku tak jumpa depa... rasa rindu sangat... dulu pun, masa tak balik, dalam 3 bulan, ada lah sesekali aku webcam ngan mak aku (sib baik zah guna webcam masa tu, so, adalah mak aku lalu depan webcam tu, nampak jugaklah muka mak aku... huhuhu).... tapi lani, macam payah pulak aku nak tengok muka mak aku....

bila adik aku antar gambar ni kat aku, banyak perubahan aku tengok... pertamanya, muka ita (nama diberi siti norita, masa kecik2 dulu aku suka panggil dia kitod, pastu mak aku selalu marah, sebab katanya kitod dalam banjar maknanya berkhalwat... tapi kengkadang aku panggil jugak dia kitod, mulalah ngadu ngan mak aku, mak, abang panggil ita kitod) macam dah matured sikit compare masa sebelum kawin. masa mula2 kawin tahun lepas, aku macam tak caya jek dia boleh jadi isteri orang... muda pulak tu, baru umur 23 tahun (kawin paling muda dalam keluarga aku).... la ni, maybe sebab dah nak jadi mak org bulan satu tahun depan, mukanya nampak perubahan sikit....

adik aku yang lelaki ni pulak, ajan (nama diberi sahrizan, masa kecik2 dulu aku selalu panggil dia kurazen akino, macam nama org filipina walaupun matanya sepet macam mata org2 jepun, mak aku kenan jepun kot masa ngandungkan dia, dia pulak balas balik kobang), nampak macam matured yang terlampau... rasanya, aku lagi nampak muda (ke aku yang perasan muda??????) daripada dia... umur muda 3 tahun dari aku... nampak ketara jugaklah perubahan dia. maybe sebab since aku takde kat sana, dialah jadi penggalas beban belanja kat rumah. mujurlah dia tak kawin lagi... kengkadang sian jugak aku tengok dia... memacam belanja nak kene keluarkan untuk rumah tu... alhamdulillah, rejekinya sentiasa murah. kalau ikutkan, dalam keluarga aku, yang selalu dapat duit terpijak dia ngan kakak atas aku. hat kakak sulung, aku ngan adik bongsu aku, payah sikit nak dapat... la ni taktaulah pulak dia selalu dapat lagi atau tak. katanya dapat bonus, sikit jek... lama jugak dia menghambakan diri keje ngan MPH tu... tapi, gajinya, naik ciput jek... kesian aku tengok... alhamdulillah, rejekinya sentiasa murah. tingat jugak masa dedolu, dia masuk kuiz guna nama aku (sebab aku beli motor atas nama aku, kalau aku nak jawab, jangan haraplah menang sebab kuiz tu pasal BOLA SEPAK), menang jugak... dapat tempat keempat. tapi sayang, hadiah tempat ke 1 - 3 dapat moto, tapi keempat dapat jaket kulit... taktaulah jaket tu berapa nilainya, tapi menurut kata ayah aku, mahal jugaklah jaket tu... mau beratus2... sebab tak minat, aku bagilah jaket kulit tu kat adik aku. lagipun, dia yang jawab kuiz tu... seingat akulah, aku ni mmg payah nak dapat duit terpijak camtu jek compare ngan ajan ni. kalau dapat pun, aku kene usaha lebih sikit... orang lain, senang2 jek dapat duit terpijak.

seingat aku, yang paling berharga aku penah dapat ialah terpilih menjadi salah seorang antara 10 finalist cerpen terbaik yang aku masuk dalam dewan pelajar tahun 96. taktaulah berapa banyak penyertaan yang dia terima. cuma yang aku tau, bila aku balik umah daripada kole nerang masa matrik dulu, aku dapat surat berisi buku ngan cek untuk honorarium untuk penjualan buku tu... ingatkan buku apa, sebab tajuk muka depan buku tu harapan di joyrampur. tapi bila tengok bahagian dalam buku tu, ada tercatat nama aku dengan tajuk persoalan, wahhhhh... kembang hidung, mata, tengkorak, hati, rangka, tangan, punggung, kaki, dan bulu2 roma aku semua.... bahagianya bila nama aku tersenarai sebagai salah sorang penulis cerpen dalam 10 yang terbaik. aku try baca komen2 hakim yang menilai tu... katanya, amat susah untuk memilih cerpen yang terbaik sebab semuanya yang terbaik. nak pilih yang sepuluh dalam seribu penyertaan ni pun payah (macam tak caya jek ayat ni, silap2 yang antar 10 jek kan?????). aku cuba baca cerpen aku. tak banyak yang editor tu ubah, cuma tajuk cerpen aku ngan penghujung cerita aku. tertanya2 jugak, kenapa aku tak menang... mungkin sebab aku guna borang penyertaan yang aku koyak daripada majalah yang aku amik daripada library sekolah (masa tu kurang kaya lagi, nak baca majalah pun terpaksa baca kat library). tapi takpelah, aku anggap bukan rejeki aku. sekurang2nya, dapat gaklah cek honorarium daripada dewan bahasa. cuma terbayang jugaklah kalau aku menang, dapat gak merasa RM1k (masa tu nak pegang seratus pun payah, apalagi kalau 1k). la ni tak jumpa dah buku tu, taktaulah kalau dewan bahasa tu dah menghentikan cetakan. kalaulah buku tu dijadikan tuk subjek sastera kat sekolah, erm... bahagia hidup aku.... tu jelah satu2nya cerpen yang aku tak sangka akan menjadikan aku ratusan (sebab dapat dua ratus lebih jek, kalau dapat juta2, baru gelar jutawan ye dak????) sekejap. dan itulah juga cerpen pertama dan terakhir aku rasa aku masuk. hajat hati nak buat novel sejak dari uni dulu, konon2 nak sambung kisah daripada cerpen ni... tapi sampai ke la ni tak buat2. malas nak pk. nak reka plot2 tu yang amik masa, kesinambungan karektor tu yang penting (ingat dulu masa aku nak reka cerita, terpaksa tulis pakai pen dulu, n then baru taip kat mesin taip kakak aku punya).... agak2, tulisan2 dalam blog aku ni boleh ke dijadikan sebagai buku (hanya orang yang tak waras jek akan beli kan????)....

tulah satu2nya aku rasa aku penah dapat duit terpijak. tapi kene usaha sikitlah... compare ngan adik aku, dok goyang kaki jek... tup2, tau2, duit masuk... erm... rejeki memasing kan????

cerita pasal kisah adik beradik aku ni kan, teringat zaman kecik2 dulu. aku ngan kakak aku yang sulung, selalu sangat bergaduh. pantang jumpa. taktaulah kenapa.. sampaikan, mak aku btol2 bersyukur bila aku masuk sekolah asrama, kakak aku pulak masuk UUM. terpisah jauh sikit. tapi, bila dua2 balik, jadi macam perang dunialah jawabnya. ngan kakja pulak, teringat masa dulu2 blajar a b c 1 2 3 ngan dia. main sekolah2. takyah sesusah tadika.. ngan ajan pulak, selalu gak kami bergaduh. tapi yang selalu dipersalahkan dan yang kene hentam ngan ayah aku ialah aku. sampaikan aku rasa masa tu, aku anak angkat pulak (terpengaruh ngan citer2 drama swasta masa tu). ngan ita, rapat sikit. maybe sebab aku yang selalu kene basuhkan berak dia masa kecik2 dulu. gaduh tu... erm... jarang sikit rasanya. tapi, alhamdulillah, dah besar2 ni, takdelah nak gaduh gaduh. makin rapat rasanya. rindu nak kumpul reramai. dengan anak2 buah yang makin ramai. bahagianya rasa....

bila citer pasal adik beradik aku jugak, ada banyak persamaan antara kakak aku yang sulung (no 1), aku (no 3) ngan ita (no 5). kami pakai spek, kami yang kawin awal, kami katam quran sekali, suara 'sedap' (kakak somprano, aku sore bass, ita sore harmoni pitch kurang tinggi), kami yang sampai blajar tinggi sikit (sampai peringkat degree), kami yang dok jejauh daripada famili (kakak ipoh, aku kedah, ita, kedah) dan... dan... lupa dah apa lagi. compare ngan kakja (no 2) ngan ajan (no 4) berlawanan ngan apa yang aku senaraikan kat atas tu. erm... ingat lagi masa kecik2 bila ita hidangkan kupas buah jambu, n then letak atas meja sampai pesan kat kami yang tengah tengok tv, katanya;

"Jangan amik, ni orang punya." tak semena2, spontan kami 4 beradik terus terkam jambu yang dia dah kupas tu sambil jawab sesama;
"owh... ok... amik"
pastu, punyalah meraung si ita... yang kami, termasuk mak ngan ayah aku, gelak2... sebab tak sangka pulak boleh macam bersatu hati mencuri buah jambu yang ita kupas.

erm... rindu btol kat adik beradik aku....


*gambar terbaru ayah, mak, ita ngan ajan masa ita konvo kat upis. nampak lain pulak mak aku ni. nampak muda sikit dari dulu... umur dah 60tahun. ayah aku pulak menten muda... umur dah 67, rambut langsung takde uban, compare ngan aku, uban dah melambak... adik bongsu aku pompuan yang dah nak jadi mak orang, ita, dan adik lelaki aku, ajan yang nampak lagi tua dari aku yang selalu nampak muda ini (hakhakhakhakhak)...

tuanpunyablog: caca merba dah jadi tulisan aku.. takpelah, janji aku bahagia. orang nak kata apa2, katalah. blog aku, tulisan aku, aku punya sukalah nak tulis apa2 pun... ada aku kesah????

1 comment:

intankhairani said...

bila dah suke baca.. suke jugak nak komen2, biarlah dah outdated.. rupanya memang masa kecik2 sume budak bila slalu di marah.. mula la rasa cam anak angkat.. siap rasa nak lari dari umh pun ada..