Tuesday 11 November 2008

Widgets

jangan baca...

salam....

semalam aku punyalah gembira... taktau sebab apa... maybe lepas bergelak ketawa ngan kak alip masa on the way balik ke brunel dari MSD, dengan bertemankan kumpulan peterpan brunel (3 org budak undergrad), fiza n hasben serta kak mai. sampaikan, masa ngah baring pun, aku leh tergelak. kemudian, satu lintasan kata hati melintas kat benak kalbu ku... "jgn terlalu gembira, kelak membawa duka..." selalu aku ingatkan diri aku... tapi dari malam tu, sampailah ke kejadian sebelum aku jumpa sv aku, maka aku pun terus terseyum kambing... tah apa yang aku senyumkan, aku pun taktau... otak tak center kot.... betul kata lintasan hati aku tu... sumthing yang tak best might happen (up sikit bahasa aku.... org londen lah katakan, bukan london ek... londen sebab BI nya terlalu power sgt).... hari ni, aku ada dating ngan pakwe. aku malas dah nak tunjuk LR aku yang tah apa2 tah tu, n aku taknak sentuh pun bab LR tu... sebab aku kesian sgt kat sv aku tu, asik baca tapi tak paham aku tulis... kalau aku translate kan dalam bahasa melayu ayat aku tu lebih kurang camni... instead of aku nak tulis gini:

"saya suka bersiar2 dengan menaiki kereta ditemani rakan-rakan yang sentiasa menyokong kerjaya saya"

tapi akan jadi sebegini rupa:
"saya suka dinaiki kereta bersama kerjaya saya yang sentiasa menyokong rakan2 saya..."

huh!!!! tah apa2tah jadinya... dulu tingat gak, selalu dok komen org kalau dia cakap BM yang tak betul... lagi2 ngan student aku, especially yang chinese... tapi yang tak tahan, bila salah sorg pemimpin negara (takmo sebut nama, sat g masuk ISA plak aku... huhuhu), selalu cakap tunggang terbalik... ayat jadi lain maksudnya... tapi, la ni, kene balik kat aku... padan ngan muka aku... Allah balas cash lagik... huhuh... tukar topik plak....

ekceli aku kene 'bambu' ngan sv aku... pestaim dia tegur aku sebab aku ni macam main2 jek nak wat phd ni... bayangkan, dalam masa setahun aku leh balik malaysia 2 kali... pastu sekali balik, amik masa sebulan... tak ke teruk tu???? dia siap kata progress so slow... dah nak masuk setahun tapi masih macam blur lagi... salah aku gak, arini banyak plak soalan aku tanya... memacam... macamlah aku baru jek wat phd ni sebulan yang lalu... huh!!!! ni nak balik lagi... manalah dia tak bengang kan... so, mmg salah aku... that y lah, pas jumpa sv aku tu, aku benar2 harap agar zah dapat datang ke sini.. pasni takdelah aku selalu balik malaysia... ada gak org tanya ngan aku... camana ek hidup takde pemili? kalau seminggu leh tahan lagik, ni berbulan... aku jawab, jgn tanya aku, sebab aku pun sebenarnya tak tau nak kata camana... Allah saja yang tau apa yang aku rasa... aku sendiri pun taktau apa rasanya (jwapan bengong kan????). tapi kan, bila pk2 balik... aku takleh seteruk ngan org yang kehilangan anak...at least, aku masih leh dgr suara iman, dengar suara zah... compare dengan org yang kehilangan org tersayang buat selama2nya... semalam temankan kak ina n abang beib g liverpool st, baru aku tau, yang org kami jumpa aritu masa amik dorg ni kat airport, abang amin, dok kat luton (jgn tanya aku luton tu kat mana, sebab aku pun taktau kat area mana... just tau nama jek... jwapan paling senang, kat UK.. aku kan 'terer' geografi ni)..., baru jek kehilangan anak... anak abang amin ni meninggal masa kecik, dalam bulan puasa ritu... dalam pantang... sian betol... mana taknya, hospital simpan mayat budak ni sampai 2 bulan, just nakfigureout apa masalah yang menyebabkan penghuni syurga ni meninggal... pas tu, barulah dorg benarkan abang amin bawak balik budak ni ke malaysia tuk kebumi... sian betul.... tulah, kgkdg ni, aku lupa nak tgk, ada org yang lebih teruk keadaan nya daripada aku... tak penah plak aku nak amik pengajaran... tak abis2, ngeluh... huh!!! teruknya aku ketika ni... aku pun rasa macam malas nak pk dah pasal phd ni... bak kata nije (nije!!!! nama ko naik lagik ni....), kejap nampak, kejap tak nampak... macam aku lah jugak... sat nampak, sat tak nampak... ari ni nampak, esok, lusa, tulat, tak nampak plak... yang peliknya, ari yang tak nampak tu, lebih banyak harinya dari hari yang nampak... org kata at least aku dah wat chapter 1 n 2, tapi... for your (sapa2lah ek) information... dalam tu sebenarnya aku pun taktau apa benda aku tulis... general jek... spesifik takde... jumpa dr Tillal pun, dia siap kata ngan aku, if you are not sure with your topic, you can change or try to find another potential specific gap.... tukar????????? huh!!!! nak cari gap ni pun bagai menggali kubur sendiri, apa lagi yang nak tukar topik... kak min kata, masa baca email yang dia antar agi tadi, no wonder lah leh discover gap CEPAT, sebab dok bujang... CEPAT kak min kata??????? huh!!! aku rasa akulah manusia paling malas, sengal, sentap, bengong, lembab, lambat pikap, tak paham, bodo (kira tak cukup sipat bodoh lagi, sebab ejaan tak complete... so takdelah bodo sgt kan... giler!!! takkan aku nak ngutuk diri sendiri seteruk tu.... doa weyh...huhuhu) english, apa lagi... huh, semualah... yang pasti kan, sometime, aku rasa macam nak balik jek... jadi cekgu... takyah pk memacam... huhuhuhu.... taktau nak wat camana... nway, enough of this stori mori d moning glori about phd ni... burink org baca.. macamlah aku sorg jek ada masalah... org lain, lagi banyak masalah... huh!!!! very2 'jual ikan' btol aku ni...

jumaat lepas aku ajak 2 famili yang baru2 ni sampai, g southall... bawak dorg p makan McD n ciken kotej... tapi kan... bila sampai jek kat McD tu, kak ina n aida dok sebuk tanya aku nak makan apa... agak dah, mesti dorg nak blanja aku ni... pastu, bukan main ngelak lagi aku, sebab taknak dorg belanja aku... aku pun cakap, takpe, aku pilih nanti... last2 kak ina kata, belasah kang... kak ina beli jek mc ciken... huhuhu... takleh kata apa lah... n then, pas solat maghrib kat ctu, aku tunjuk plak ciken kotej... jauh gak berjalan... aku nak beli, tapi bila pk2 balik, nasik n ayam goreng aku masih tak sentuh lagi, maka aku malas lah nak beli gak... sat g, belambak plak lauk aku... tapi kan, pas aida n kak ina kuar jek dari ciken kotej tu, si aida bagi aku plastik... Ya Allah, baik sungguh dorg ni... aku pun jadi segan... taktau nak kata apa... tak amik, kecik ati pulak.. nak amik, apalah sangat usaha aku terhadap dorg ni... ciput jek... tak perlu untuk di balas... aida beli 10 ketul plak tu, banyak giler... siap aku tanya dia lagi, tersilap bagi plastik ke... sampai 10 ketul bagi kat aku... banyak tu.... pastu dia kata, takdelah, mmg nak bagi banyak... aiyak... sudahnya, sampai ke la aku tak makan ayam tu... simpan dalam peti ais...sebab takut busuk... takpe, leh simpan... bukan pe, sabtu tu, aku goreng nasik, pastu ahad ke msd... so, mmg tak makanlah ayam tu... (apalah aku merepek ni... ada ke org nak tau semua ni????)...

abis bab ayam... aku masuk bab lain plak... tapi still domain makanan (ayat akademik btol!!!)... arini bermula nya projek abang khir ngan kak lili... aku namakan projek ni sebagai projek rancangan makanan tambahan (RMT) brunel... ala2 macam sekolah2 dulu.... lama dah abang khir cadangkan benda ni kat aku... aku tak berani nak kata dulu... sebab org2 kat brunel ni, sikit jek... tapi bila dah ramai ni, baru aku mulakan... dengan rega 3pounds, 2 jenis lauk sekali ngan nasik... berbaloi gaklah, daripada penat masak semata2 nak makan lauk sedap... lebih baik beli jek kan... alhamdulillah, untuk hari pertama ni, berjaya jugaklah buat... respon pun dapat dalam 10 org... sepuluh tempahan... wah... banyak gak tu kan... hoppuli, untuk hari2 seterusnya, akan jalan jugaklah projek ni lagik... erm... apa2 tah aku tulis ni... aku pun taktau...

citer pasal lain plak... kali ni serius sikit... huhuhu....

org kata aku ni sumbung, kedekut, eksen, belagak, angkuh... sebabnya, aku jarang nak luahkan perasaan or citer masalah aku ngan org lain... n then, kalau org nak blanja aku, sering aku tolak... jrg sekalilah aku terima... satu kes, bila helmi ajak aku makan n dia kata dia nak blanje. huh!!! bila dgr camtu, terus aku ngelak... aku cakap, lain kalilah dia belanja... kemudian, tak semena2, dua minggu lepas aku reject dia tuk blanja aku, dia belikan aku jersey england... huh!!! rasa cam nyusahkan dia jek... kalau aku tau dia nak bagi baju, aku lebih rela tuk biar dia blanja, daripada bagi jesey england yang mahal tu... sian btol dia...

sebenarnya, banyak sebab aku taknak org tolong aku... n jrg aku luahkan perasaan aku kat org lain... lagi2 yang melibatkan masalah jiwa ni... yang paling penting dan utama, aku seboleh mungkin nak cuba elak daripada nyusahkan org.. seboleh mungkin.... antara sebab aku taknak org tolong aku ialah berkaitan dengan peristiwa lama dulu... aku pernah ditempelak oleh seseorang, bila dia kata kat aku... aku hanya mencari dia kalau aku dalam keadaan susah, kalau tak, haram!!!!! huh!!! satu statemnet yang sungguh menyentap jiwa raga aku bila aku dgr dia cakap camtu.... sampai ke saat ni aku masih ingat... mmg takleh lupa... jadinya, sejak dari tu, aku cuba sedaya upaya untuk aku, tak mintak tolong kat sesapa.... unless, kalau bebetul aku tak terdaya... contohnya, kalau aku meninggal kat cni... so, kenelah mintak tolong ngan org kan, uruskan jenazah aku kat cni... sapa lagi yang aku ada kat cni, melainkan kengkawan yang aku anggap cam keluarga aku kat cni... yang keduanya, sebab apa aku tak suka org blanja aku, di atas apa yang telah aku lakukan (ala2 macam balasan lah), sebabnya... at least aku masih ada ruang untuk aku berwasilah dengan Allah... sebut pasal wasilah ni, selalu gak aku buat... alhamdulillah, Allah bantu aku bila aku dalam kesusahan... syukur alhamdulillah... harap2 modal aku tuk berwasilah tak habis sebab org dah 'balas' balik apa yang aku buat kat orang tu (tak berani nak tulis perkataan 'tolong', sebab nanti jadi lain plak. apa yang lain???? tah, aku pun payah nak describe kat cni... yang pastinya, aku payah nak guna perkataan tulun...)....tapi tulah, org sering salah anggap ngan aku... kata aku ni belagak lah, tak pecayakan org lah, tahlah... taktau nak kata camana... nway, jgn salah anggap perkataan 'tak suka' org tolong tu ek... cam kasar jek bahasa aku tu kan...... nway, 'tak suka' tu bukan dalam konteks yang negatif, tapi dalam konteks yang positif... erm... camana nak cakap? erm... erm... erm... erm... ha... camnilah... macam kita kalau boleh, seelak mungkin, cuba untuk tidak harapkan balasan n cuba jugak untuk tdak menyusahkan org lain... ada perktaan yang seswai tak instead of aku kene guna perkataan 'tak suka org tolong' tu?????? argh... lantak lah org nak tapsirkan apa yang aku tulis... ada aku kesah???? (eh, lama tak guna ayat ni ek....)

erm... apa lagi aku nak tulis??? takde mood sebenarnya... banyak sebab n banyak perkara aku pk kan... ditambah pulak dgr lagu2 80-an... lagilah... rasa macam aku masih muda jek lagi... wah... kan best waktu tu... tingat masa kecik2 main longkang, sungai, kolam, perigi, telaga, kolah... tapi yang peliknya, kenapa aku sampai ke la tak pandai2 berenang ek??? nyelam pandai plak (tapi pastu tak timbul lah...)huhuhu...

tuanpunyablog: kan da cakap jangan baca entri ni... tahapaapatah yang ditulis nya... ikut hati jek...

3 comments:

Rahayu Abdul Rashid said...

jep...aku nak baca...tp panjanggg sangat laaaa... hahahahhahaha!

*aku ada update blog...;)

Arenis said...

jep... bila baca part SV ko komen tu... rasa takut pun ada... tp aku doakan moga ko berjaya... lagi2 dah nak masuk tahun baru....
and moga2 zah n anak2 dpt temankan ko di sana...

Jepri Zulkepli said...

anis... thanks... amiiiinnn/... btw, sapa ek????