Friday 18 May 2012

Widgets

perihal pelajar2 ku...

assalamualaikum,

dah 18 haribulan rini. esok, 19... hari yang ditunggu2... risau jugak, sebab takut tak dapat kan... nway, dah berusaha, kalau mmg itu yang terbaik, so, nak buat camana kan...

nway, lama tak menulis... saja jek lah nak menulis... entri kali ni, dikhususkan untuk pelajar2 sistem dinamik aku tu... huh... really appreciated apa yang dorg dah buat... sangat2 terharu...

sejak aku mula mengajar, ni lah pestaim student wat birthday surprise untuk aku (maybe sebab sem ni yang depa abis bulan 6, sebab sem satu mula bulan 9 kan.. sebelum ni, final exam pun bulan 4 habis dah)... terkejut jugak, sebab masa hari 14 haribulan tu, depa baru jek habis presentation. hati aku pulak, macam nak marah2 jek... mana taknya, sebab orang present kat depan, depa dok bercakap kat belakang... jenuh nak tegur... last2, aku biarkan jek... tapi tulah, aku bukan suka sangat marah2 kat student. karang kelas jadi tak best...

sebut pasal marah2 ni kan (dan2 teringat kisah lama kan??? cliche sungguh blog aku ni... cerita ceriti, tetiba teringat something... chet!!!!!), tetiba teringat masa aku jadi student dulu... that was the first time (sepanjang aku menjadi student) aku kene marah kaw2 punya dengan pensyarah... kalau aku sorg jek takpe... ni siap kene marah lagi depan student yang seramai lebih 60 orang. sangat2 memalukan....

apa sebabnya? yelah, salah aku jugak. mana taknya... aku ni menjawab bila pensyarah tu tanya... dia tanya aku satu soklan, yang aku kira, sebenarnya boleh jek jwab, tapi disebabkan masa tu baru masuk kelas, malam pulak tu... maka terkeluar jawapan,

'entah... tak tau nak jawab...'

sangat kurang ajar kan??? no wonder lah pensyarah tu melenting kaw2 punya... siap kata n hampir2 nak baling duster kat aku,

'I aim u!!!!!!'

semenjak dari tu, pensyarah tu tak pernah lagi marah2... soklan pun tak pernah ditanya lagi dalam kelas. aku pulak, jarang sekali pandang muka dia masa dia mengajar. bukan sebab marah ngan dia, tapi sebab aku malu sangat dengan dia... nway, masa present final projek yang paling simple aku rasa, ok jek dia... agaknya, dah maapkan aku kot...

sebab tulah aku tak suka sangat marah ngan student... lagi2, bila aku tanya soklan, n then depa tak dapat jawab... bila nak marah jek, teringat kat masa aku dulu. once dah marah, rasanya, macam tak best dah nak mengajar... tapi tulah kan, kita ni manusia... ada hati dan perasaan. tipulah aku kalau aku kata yang aku tak pernah marah kat students...

ada sekali tu, masa aku mengajar maths. kene pulak masa mengajar tu mentor (pensyarah senior tuk nilai aku, ala, macam cikgu pektikum lah, pensyarah masuk kelas) aku masuk. sedang aku mengajar, adalah dua tiga orang pelajar yang duduk didepan sekali dok tergelak gelak... masa tu, walaupun hati tengah panas, tapi tahan jugaklah. sebab masa tu mentor aku ada. kengkadang, tengah2 penerangan tu, aku pandang2 jugak depa ni... tapi, makin galak pulak depa gelak2... walaupun tak kuat, tapi, rasa tercabar jugaklah.... lepas jek mentor aku tu keluar (bila aku start buat latihan tuk student), maka aku terus jadi singa. dalam keadaan aku yang boleh buat lawak, tetiba jadi macam singa lapar...

'saya tau... saya ni cakap english macam orang putih cakap melayu. tergagap2... grammer berterabur. tapi, janganlah sampai menghina saya dengan tergelak2, terkekek2,... duduk depan pulak tu. mentor saya kat belakang... awak langsung takde respect ngan saya....'

lebih kuranglah dialognya (mana nak ingat kan... peristiwa lama)...

masa tu, biasalah, bila kita marah, maka, setan pun simbah minyak lagi. mujurlah kelas masa tu dah nak habis. habis jek aku luahkan perasaan, terus aku keluar. kemudian, tak lama lepas tu, ada tiga orang datang bilik aku... dorg mintak maaf ngan aku sebab tergelak2 masa aku tengah mengajar. erm... alhamdulillah..., ada manner lagi... syukur sangat depa sedar... sejuk balik hati aku... aku sendiri tak pernah nak mintak maaf dengan pensyarah yang marah aku dulu... segan jugak nak jumpa, walaupun bangunan dia dengan bangunan aku sebelah jek... teringin jugak nak mintak maaf atas keterlanjuran mulut aku tu...

credit to one of my student, azira yasmin...

nway, balik kepada surprise yang student buat aku 14 may ritu. sebenarnya, aku rasa macam bersalah pulak ngan dorg. tah, rasa macam terhutang budi pulak. sebab tu aku sebenarnya tak pernah berharap untuk orang adakan apa2 birthday ke, anniversary ke... sebabnya, aku taknak depa bersusah payah dengan sebab aku... lagi2, student ni... sat g, bila bagi markah sikit, rasa bersalah pulak...

even dengan zah pun, aku buat request supaya takyah beli apa2 hadiah... aku tak nak... bagi aku, cukuplah dengan kehadiran dia dan anak2 dalam hidup aku... hadiah paling berharga dan tak ternilai (bukan bernilai yek... tu dah membawa maksud lain tu)... samalah macam student, cukup sahaja depa paham apa yang aku ajar n boleh apply. kalau depa tak boleh buat n paham, terasa aku bukanlah guru terbaik... tak pandai ajar... sian kat dorg, sebab jadi tikus putih aku... sebab subjek sistem dinamik ni, aku pun baru belajar bila buat phd. baru ditwarkan pulak sem ni... so, banyak kekurangan lagi... maafkan saya wahai student2 ku...

ingatkan gabungkan kelas n tak buat kelas hari ahad tu (13 may), akan terlepaslah daripada surprise party, cake or what so ever lah... rupanya, depa buat jugak... sebab tu muka kat atas tu, lain macam sikit. macam tak percaya pun ada... sebab tu keluar gigi arnab tu...

tuanpunyablog: selamat hari lahir buat ayahku (9 haribulan), aku (13 haribulan), ibuku (18 haribulan) dan adikku ajan (23 haribulan)... semuanya dalam bulan May... oh ya, selamat hari guru jugak....

1 comment:

aisha said...

err..sy tahu,sy ade lect 2 dia laki n dah pun kawin, tp dia suka aim sy sb sy lemah , tp bkn sy sorng je yg lemah kwn2 sy yg len pun adelg lemah, knp sy sorg, dia siap panggil nme sy ms briefing ckp sy ni lmh..cian kat sy smpai org len pandang rendah kt sy..knp lect cm2?