Friday, 9 October 2009

Widgets

masalah aku yang suka terus terang

salam...

aku mempunyai satu masalah besar, dari dulu sampailah ke lani... taktau nak buang camana sipat aku ni... iaitu sipat terlalu berterus terang... alih2, orang selalu salah anggap ngan aku... contohnya, semalam...

saja jek aku bagitau ngan kanda S yang aku dah jadi miskin tegar, bila dia tanya aku kenapa tak naik bus. aku cakap, kalau aku naik kete, at least minyaknya ada lagi, aku takyah isi, kalau naik bus, aku kene topup kad oyster aku, mana nak korek duit... pastu aku bagitau jugak yang tinggal £7 jek dalam akaun aku. nak survive sampai akhir bulan ni. bukan niat aku pun nak suh dia kesiankan aku, pelagi nak suh dia bagi duit kat aku, takde niat langsung.

saja suka seronok happy ahabbah citer yang aku dah jadi miskin. tup tup, terus dia keluarkan duit dia, bagi aku £50. aku tolak, pastu aku lari masuk jamban sebab nak terkencing (sejuk2 ni, makin selalu plak sakit pankreas aku). bila kuar jek, terus dia tunggu aku depan pintu masuk opis... nak bagi jugak duit tu... berkali2 jugak aku cakap takyah, siap aku bagi alasan lagi duit yang ada cukup, lagipun zah kan kerja part time jadi cekgu pada anak murid yang sorg umur 5 bulan tu... tapi dia berkeras jugak nak bagi... aku bagi balik kat dia... masukkan balik dalam beg dia.. pastu dia campak kat meja aku, aku campak balik kat meja dia... sudahnya, dekat 10 kali main campak2 duit... si karim ngan zahran dok pandang2 kenapalah org2 malaysia ni main2 campak duit... akhirnya, aku mengalah jugaklah... dah org nak tolong kan, aku TERPAKSA terima... tak amik karang kecik ati plak... takpelah, kali ni, aku terpaksa amik jugak, nanti dah ada duit, bayarlah balik...

baiknya hati orang2 kat cni... nilah keluarga aku...

kengkadang rasa malu jugak, coz tujuan aku bagitau sebab aku mmg suka berterus terang, bukan sebab aku mintak sesuatu... saja suka cerita. alhamdulillah kalau org tu jenis yang bukan membuat tafsiran sendiri, tapi kalau yang suka buat tafsiran sendiri camana pulak tu? masalah btol ngan aku ni... taktau nak buang sipat suka terus terang aku ni... banyak kali jugak tersilap langkah. org tafsir memacam... padahal tu bukan tujuan aku pun... tapi yelah, manusia kan... nak buat camana....

orang kata, dah orang bagi, amik ajek... jgn sumbunk... tapi tulah masalah aku lagi satu, aku terlalu sumbunk nak terima pemberian orang... takut jadi budi, bila dah jadi budi, rasa seumur hidup aku akan berhutang dengan dia... tahlah...

apapun, doa aku agar org2 yang sudi mengoffer dan meminjamkan sebentar nikmat Allah yang mereka miliki, aku doakan agar mereka bahagia dan sentosa selalu, serta hidup selalu tak pernah putus rejeki.... amiiiinnnnn.....

tuanpunyablog: pemiutang aku~kanda Sr (£1100), kanda Si (£50), dinda A (£300). kene tulis takut kalau aku tak sempat bayar, waris2 aku akan tolong bayarkan...

2 comments:

Areej said...

suka baca part campak2....terbahak2 ai ketawa :)

tuanpunyablog said...

hehehe... adegan kanak2 riang... :D