Thursday 15 January 2009

Widgets

catatan perjalanan hidup... huhuhu

salam buat semua... lama dah rasanya tak update blog ni... erm.. dekat 2 minggu lah jugak kan... sian pada mereka yang menantikan cerita baru daripada aku ni (ahaks... perasan btol!!!!... )

alhamdulillah, misi balik malaysia aku berjaya akhirnya... banyak jugak dugaan yang kami sekeluarga tempuh... bermula daripada nak tanya ngan KPM boleh ke tak tangguh posting sampailah nak naik kapal terebang... kalau nak pk, jenuh rasanya buat semua keje ni... nilah yang dinamakan karenah birokrasi... kejenya sebenarnya mudah jek, tapi disebabkan banyak sangat prosedur yang nak kene tempuh, maka terpaksa jugaklah ikut... nak wat camana kan... aku ni ikan libis, bukan ikan jerung... huhuhu

sangkaanku, visa yang akan mempunyai masalah, tapi alhamdulillah, dalam masa 4 hari dia dah luluskan visa. misi aku seterusnya, ialah naik turun ke KPM. banyangkanlah, sampai 11 kali aku ngan zah ke putrajaya. bermula dengan ke bahagian BSM semenjak selepas hari raya haji dulu. tepon2 tak angkat, tapi adakalanya aku kol dia engage... erm... taktau nak kata... pastu terus redah kesana... alhamdulillah... jumpa jugaklah dengan pegawai yang uruskan surat tu... tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii............. suratnya takleh dapat hari tu jugak, sebab ketua penolong pengarahnya takde selama dua hari... sakit hati jugaklah time tu.. tu masuk kali ke berapa tah ke KPM... dua hari lepas tu, aku ngan zah p lagi ke sana... alhamdulillah... dapatlah surat penangguhan posting tu... malangnyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.......... surat tergantung... tak bagitau apa, cuma kata tak lapor diri dikira menolak tawaran... pastu, diingatkan zah mempunyai ikatan ngan BPG, so, macam surat tu dipulangkan kepada BPG balik... isk... aku tak paham btol lah... asik main tolak sana, tolak sini... kompius aku... aku try antar surat tu pada UUM jugak, tapi kak bib tak terima surat tu sebabnya takda tulis tarikh daripada bla sampai bila zah boleh tangguh.. pening... pening....

dapat surat tu, atas nasihat en bilezan, org yang banyak tolong kami, kami ke BPG. jumpa dengan puan hajjah kamsiah... takde plak... kene datang hari lain. so, esoknya, p lagi, tak telepon dulu, dengan harapan, bila p, puan hajjah akan ada kat situ... alhamdulillah, dia ada kat opis... bila bincang balik, dia pun tertanya2 dengan kami, kenapa BSM pulang balik kat BPG, padahal BPG dah abis cerita dah... maksud aku, bila dah abis KPLI, maka semuanya terletak pada BSM(paham ke??? ala, kalau tak paham buat2 paham jelah ek... huhuhu)... alhamdulillah, lepas puan hajjah tu tepon ngan pegawai atasan dia, aku pun dengar sesikit, mmg ada kes camtu... so, buat surat penangguhan kontrak selama dua tahun... huh!!!! bila dengar jek benda tu, aku ngan zah berpandanga, senyum sampai ketelinga... sekurang2nya kami dah memperoleh jawapan pasti... tak sesia kami soping baju ngan beg zah untuk bawak ke UK nanti... tapiiiiiiiiiiiiiiii........... pengarah pulak takde untuk sign... so, dia suh datang balik ari rabu... maka, pulanglah kami dengan harapan berbunga ceria... takpelah, at least, jawapan tu dah ada... rabu tu, kami p lagi... jumpa dengan timbalan pengarah BPG, mintak dia sign sebab pengarah takde lagi... tapi, dia taknak sign lah pulak... kene pengarah jugak sign... jadinya, kami kene balik dulu, datang balik kol 3 nanti... insyaAllah, pengarahnya ada.... pukul 3, kami p lagi malangnyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.... pengarah still takde... maka surat tu pun takleh nak release... kecewa tu, jgn cakaplah... zah siap menangis lagi depan puan hajjah tu bla kata pengarah still takde... hanya Allah yang tau apa perasaan kami ketika tu... aku nak cepat surat tu sebabnya, nak antar ke UUM untuk proses tiket ngan elaun keluarga... kalau boleh, mmg nak balik 6 aribulan... so, aku pun takyah lah nak tukar2 tiket... kol 5 ptang rabu tu, baru jek nak start enjin kete nak balik dari KPM dengan kecewanya, tetiba puan hajjah tu tepon zah... katanay suh naik sat, surat tu dah bertandatangan... huh!!!! alhamdulillah, syukur sgt... selesai dah urusan zah... sekarang ni urusan aku ngan UUM plak...

ari khamis tu (mujur uum tak coti tahun baru) tu, terus antar surat tu pada kak bib, thru email... aku cakap, kalau boleh nak flight 6 aribulan jugak... pagi aku tepon, ptg baru dia bagitau yang tiket flite tu dah penuh... so zah ngan iman masuk dalam waiting list... dah ptg2 cenggitu, aku malas dah nak ke KL sentral tgk berapa aribulan yang tiket masih ada... aku cakap ngan kak bib, takpelah, esok aku akan kol balik nak decide kan tiket... masa tu, otak aku takleh nak pk apa2 dah... tunggu esok jelah...

esoknya, ari sabtu, pepagi buta aku terus kol agent uum untuk tiket flite tu... alhamdulillah, ada pulak tiket 6 aribulan tu... so, setel dah tiket flite... ahad tu, kol ngan kak bib, tanya pasal tiket flite, dia baru nak kuarkan waran... huh!!! lega jugak akhirnya, usaha kami berjaya... alhamdulillah....

cerita pulak masa nak check in.... huh!!! mendebarkan... visa iman ada dalam passport aku... so, org yang jaga kaunter tu, tak releasekan boarding pass kami sebab iman ada passport sendri... pastu dia tanya ngan aku, kenapa pulak visa iman ada kat dalam passport aku... aku dengan selambanya menjawab..."isk... manalah saya tau... sebab yang buat ni kira agent embassy... tak boleh ke gunting, pastu lekat kat passport anak saya?????" huh!!!! rasanya, macam bodoh jek suggestion yang aku bagi tu kan???? (mmg bodoh pun!!!!!) dia pun cakap, passport ni mana boleh main2, conteng sikit pun takleh... oooo ye ke.... saya taktau (jawapn seorang pelajar tadika... huhuhu)... masa dok tunggu pegawai atasan dia datang, aku dah cakap dah dalam hati... kalaulah tak boleh, aku rasa, mmg Allah tak bagi aku bawak pemili aku ke sana... maybe ada sesuatu yang tak elok atau tak bagus kalau aku bawak dorg semua... aku pasrah!!!! (cam drama pulak...) bila datang jek pegawai atasan tu, dengar dia kata, takde masalah ni, kalau bapaknya ikot sekali, terus aku lega.... alhamdulillah.... setel dah satu masalah...

naik flight, iman pulak takmo tdo... aku ngan zah dahlah mengantok giler... terpaksa glir2 menjaga dia... yelah, nak berjalan je kejenya... sat ke depan, sat ke belakang... pastu p tegur org2 belakang seat aku... huh!!! penat melayan dia... pastu, yang tak tahan, bila iman berak... dahlah busuk, siap org sebelah zah, mengipas2 lagi dengan buku yang dia baca... lawak pun ada... sian kat org sebelah zah tu, sebab bau yang kurang menyenangkan, aku terus bawak iman cebuk dalam bilik air yang sungguh 'besar' itu... tak percaya jugak aku bila aku berjaya membasuh berak iman dalam keadaan genting camtu... alhamdulillah, Allah kurniakan idea caman nak basuh berak iman tu...

bila dekat sampai, aku punyalah berdoa, agar takde apa2 masalah masa kat imigresen tu... risau sesangat lagi2 bila teringat yang visa iman tu... sampai jek kat imigresen tu, kene tegur gak ngan pegwai imigresen tu.. katanya, lain kali, kad imigresen tu, masukkan sekali dalam passport, jgn campur adukkan, sebab nama korg mengkompiuskan.... hohoho... sorry jelah aku leh cakap... bla dia cek passport iman ngan visa, terus aku cakap yang visa iman ada dalam passport aku... bila dia tgk, aku tanya ngan dia... ada problem ke kalau visa tu dalam passport aku??? pastu dia kata takde apa, cuma stupidlah org yang buat camtu (terer org putih tu cakap melayu kan!!!.... )

setel dah kat imigresen, nak keluar pulak... dahlah aku bawak memacam yang kering2, ikan kering, cili kering, asam jawa kering, asam keping, terpk jugak takut kene tahan ngan kastam tu... huh!!! sib baik, semuanya sedang sebuk membuka beg2 org lain, so takde yang sebuk nak bukak beg aku... alhamdulillah... aku pun jalan lelaju supaya tak kene panggil...

abang beib amik aku masa sampai... so, stay kat umah abang beib ngan kak ina malam tu... lapo, ngantok, jet lag pun ye... kol 3 pagi dah terbangun, terkebil2 matanya... esoknya, abang khir bwak p tgk umah... jauh sikit dari brunel, tapi oklah, sebulan 725pounds, aku kata, takpelah, amik jek dulu umah ni... jauh dari brunel takpe, janji ada bus terus ke brunel... nanti bila dah 6 bulan, carilah umah lain kan... kalau takde apa2, ari sabtu kami bleh masuk... alhamdulillah, semuanya dipermudahkan... syukur sgt... aku paling risau ialah masa nak cari umah ni... yelah, org lain kebanyakkan nya, amik masa sampai 10 hari ada yang sampai 2 menggu baru dapat umah... aku, alhamdulillah, dalam masa 3 hari tu terus bleh masuk umah... syukur sgt2....

balik daripada tgk umah tu, segan nak dok umah org lelama, aku pun terus amik lancaster suite, 84 pounds semalam... amik 3 malam, cukuplah sampai sabtu tu... bukan pe, segan nak dok umah org lelama, kak ina ngan abang beib beriya2 suh kami dok sampai sabtu, tapi yelah... aku kan penyegan orgnya.... huhuhu

ari sabtu tu, masuk umah, berbekalkan pemimjaman wang sebanyak 900 pounds daripada kak aida n 500pounds daripada kak sha ngan abang husni... syukur sesgt ada kengkawan yang boleh menolong kami.. kalau tak, mau kami dok merempat tah mana2 peginya... huhuhu... alhamdulillah, abang beib tolong kami angkut barang.. pastu kak ina plak tolong masakkan nasi goreng... huh!!!! besar sungguh jasa dorg pada kami yang tak berdaya ini.... ahaks.... mekaseh bebanyak... moga Allah melimpahkan rahmat dan memurahkan rejeki pada mereka2 yang banyak menolong kami ni.... amiiiinnnn....

bila pk2 balik kan... aku rasa, macam satu kepuasan pulak, bila setel semua urusan setelah bersusah payah... alhamdulillah, semuanya dipermudahkan... la ni, apa yang bersarang dalam kepala otak aku ni kan... ialah... PHD aku... warggggggggggggggggggggghhhhhhhhhhhhh!!!!! sampai ke lani aku terpk, bilalah aku nak setelkan keje aku ni... sampai ke la ni, aku masih blur lagi... dah setahun dah ni... aku nak kene antar progress report kat KPT ngan uum ni... kak sha ada gtau dulu, kalau dapat markah kurang atau sama dengan 3, KPT akan panggil balik... erm... rasa macam nak antar progress report tu pada DR Tillal, tapi risau kot2 dia bagi markah kurang dari 3... tapi... terpk jugak... bagus jugak bagi kurang daripada 3... leh aku balik malaysia... takyah sambung phd... boleh pk camtu????? huhuhuhu

tuanpunyablog: kurang sehat semenjak semalam... jumpa Dr Tillal pun rasa macam takde menda nak bincang... arini, tak g skul... takut kene angin sejuk...kang datang balik demam aku tu... huhuhuhu

No comments: