Friday 29 August 2008

Widgets

cerita tentang rutin harian...

salam...

hari ni aku mencipta rekod baru bagi simpanan diri sendiri (erm... ikut ko, hehari rekod baru... rekod baru tdo paling lamalah, rekod blog paling panjang lah, rekod ngumpat org paling banyak fakta dan bukti lah... semua rekod laaaaa???? HUH!!!!)....

hari ni tak semena2 aku berjaya menjejak kan kaki aku ke opis sebelum kol 9. ha!!! semangat baru menjelma... lama gaklah baru nak menjelma semangat baru ni... tapi, sok lusa, kompom aku kembali kepada rutin harian yang sama... ada gak yang tanya, buat apa ek hehari sebab bukannya ada kelas pun... semuanya kene belajar sendiri... so, kat sini aku lampirkan rutin harian aku sepanjang setahun...eh silap... hampir setahun... blom setahun k, sebab tarikh setahun tu menakutkan aku... sebabnya.... aku takde apa2 progress lagi... huhuhu

rutin harian ku sepanjang semalam dan hari sebelum semalam dan hari hari sebelum semalam dan hari hari hari sebelum semalam dan hari hari hari hari hari sebelum semalam dan hari....... sebelum semalam:

G opis shift petang

3:00 pagi - solat subuh (tertakluk kepada perubahan... waktu sentiasa jek berubah... sib baiklah aku leh cope ngan keadaan semasa...alhamdulillah... imanku masih terpelihara... ahaks!!!)

3:20 pagi - sambung tdo, sesambil niat nak g opis (school) seawal yang mungkin, bajet2 dalam kol 9 atau paling lewat pun 930.

8:00 pagi - ngantok lagi... sambung tdo...(takpe, lambat lagi kol 9, kata nak g opis kol 9... tdo balik... tdo balik...)

10:30 pagi - terjaga... tengok2 jam dah pukul 1030... aiyak... pk2, alang kepalang je g opis... nanti mesti nak balik, nak makan lah, nak solatlah, nak itulah nak inilah... so, amik keputusan, p lepas zohor jelah...

11:00 pagi - burink... takde apa2 nak buat... tgk email, baca email, balas email, chating kat ym, surf tenet, masak nasik, BERANGAN nak buat apa lepas ni kalau masuk opis... siapkan LR, cari jurnal (cari jek lebih, baca nya idak!!!)

12:00 noon - makan nasik... sesambil tu, cari idea tuk wat karangan tuk LR nanti... tulis idea ang dah dapat dalam KEPALA OTAK jek... kunun2 leh ingat... berlagak budus sumbunk....

1:00 ptg - solat zohor sesambil doa supaya dapatlah idea banyak tuk karang LR

1:30 ptg - sampai kat opis, on pc, tgk email, balas email, chating, tgk jam... oh... takpe... lambat lagi, aku nak stay kat opis ni sampai kol 7 ptg... takpe2... leh lagi balas email ni...

2:30 ptg - baru nak start mengarang... bajet (berangan!!!) dapat karang lebih daripada 5 perenggan alias 300 patah perkataan...

3:00 ptg - stuck dalam mencari perkataan yang seswai... baru dapat 2 3 ayat yang tunggang langgang. benti jap, amik angin sesambil jamu mata ngan youtube... sesambil chating ngan sesapa yang sudi nak chating

4:00 ptg - sambung wat karangan... stuck lagi... benti... tutup jurnal, tutup fail LR... berangan (takpe, sok masih ada, kira oklah arini dapat 2 3 ayat jek... sok leh dapat banyak lagi...)

5:00 ptg - burink... sebab macam berada kat negara arab... penuh ngan org speaking arabic.. macam kat pasar arab pun ye.... balik... solat asar n nak makan... lapo...

5:30 ptg - ngantok sesangat, layan tdo jap... sesambil berangan nak membaca sikit jurnal yang kunun2nya di bawa balik... dapat 1 perenggan baca, terus lena dibuai mimpi...

7:30 malam - terbangun... terkejut... hari dah macam nak gelap.... baru teringat, tak solat subuh lagi... baru teringat, yang maghrib, isyak pun tak solat lagi... pastu, baru tersedar yang diri ni diperbodohkan oleh setan (salah setanlah, sapa suh tdo time pas aso???? memg mewarisi kealpaan.. huh!!!)... sib baik aku tak solat subuh time nak maghrib... bengong sekejap....

8:00 malam - solat pastu layan berita TV3, sesambil makan. pastu layan citer2 menarik kat TV3, youtube serta mana2 website yang best

10:15 malam - solat isyak..ngantuk, tdo... berangan dalam kepala otak, nak siapkan sekurang2nya 4 perenggan sok.... nite....

G opis Shift pagi

3:00 pagi - terbangun... solat subuh... pastu sambung tdo balik...

8:00 pagi - bangun, mandi, sesiap dengan semangat baru nak g opis... serta tak lupa juga BERANGAN nak siapkan beberapa perenggan lagi untuk LR... berangan lagi nak dapatkan at least 4 atau 5 perenggan... balas balik semalam yang dapat 1, 2 ayat jek...

9:30 pagi - sampai kat costcutter, beli roti ngan ayo... wat sarapan supaya minda cergas tuk wat karangan (hah!!!! poyo!!!!)... sampai kat opis, makan dulu....

10:00 pagi - pas makan, tengok email2 penting...yahoo, brunel ngan uum. baca semua email walaupun tau benda tu tak penting... takpe, janji semangat suka membaca dikalangan generasi muda dapat diterapkan... sesambil tu, layan ym ngan memember yang sudi nak chating ngan aku...

1130 pagi - aiyaaaakkkk.... terlajak plak waktu... cepat2 inbisibelkan ym (tapi kalau org tegur jawab gak, sewel betol!!!), email, friendster, or wat eber yang mengganggu gugat konsentrasi nak menulis serta nak membaca

12:00 noon - erm... stuck nak wat ayat... tensen... bukak friendster, tgk update pepe yang patut, kacau org dengan ajak chating, org tak layan, kecik ati (takde maknenye aku nak kecik ati ok!!! taknak layan sudeh!!! tak heran... wah!!! statement, sungguh berlagaks)...

12:30 noon - insap sekejap... kembali menulis... tapi sebab masih stuck taktau nak tulis apa, disamping kelaparan yang mencucuk pinggan serta tulang belulang disudup pankreas, amik keputusan balik... dengan niat (berangan) nak p balik opis... tuk sambung keje... idea ngah banyak ni... takpe... perut perlu diutamakan....

1:30 ptg - makan... pastu rehat jap sesambil layan ym ngan kengkawan...

2:30 ptg - terasa mata seperti ditarik2... ditambah pula katil dok kat sebelah meja ni... takpe, ptg nanti glah opis sambung keje... tdo dulu... rest... maklumlah minda tgh berat dan penat (poyo jek kan!!!!)

5:00 ptg - terbangun... solat aso... sesambil berangan nak buat apa g opis ni...

5:30 ptg - siap solat.... rasa malas pulak nak g opis... tak berbaloi, sebab jap g mesti lapo... so, amik keputusan dok kat bilik jelah... takpe, sok masih ada... sok, kompom aku akan ke opis seawal pagi... nak ilangkan kebusanan, buatlah pepe yang patut... edit gambar, layan ym, friendster, baca blog org, reply email yang lelama tanya kaba (sat g org kata sumbunk plak), dan apa2 lagilah yang patut dibuat (erm.... ngarang ngan membaca artikel tidak termasuk dalam 'apa2 yang patut' ek, sebabnya... tu semua keje di opis... kat bilik, keje lain....)

8:00 malam - sesiap mandi serta solat maghrib. pastu layan berita TV3, chating kat ym, edit gambar, tgk citer2 melayu kat utube serta perkara2 yang boleh dilakukan sementara nak tunggu isyak masuk

10:30 - solat isyak... pastu terus mata jadi kuyu... sambung tdo sesambil tu berangan nak siapkan at least 8 perenggan tuk sok (setiap hari mesti ada perubahan dalam perancangan hidup kita... jadiknya, setiap hari planning nak mengarang mesti di 'up' kan perenggannya sikit, bak kata orang2 zaman dolu2, "angan2lah yang merubah kehidupan sesorang"... sapa yang kata, aku pun taktau... aku kot yang kata, aku ni kira org2 dolu2 lah kan...)

maka bermulalah kembali rutin harian ku sebagai seorang penganggur bertauliah (sebab apa bertauliah, sebabnya, aku coti sambil belajo)...

Komen seorang yang telah bergelar DR (lulus phd):

"kalau ginilah cara ko jep, aku rasalah, lapan tahun lapan bulan lapan minggu lapan hari lapan jam lapan minit lapan saat yang diberikan pada ko tuk habiskan ko nyer study, takkan cukup... ni ke yang dinamakan sebagai student??? erm... apalah nak jadi ngan ko ni jep ooooiiiiiii"

jawapan aku bagi komen yang diberikan, 3 perkataan jek... (biar sikit perkataan, janji jawapan sungguh mantap dan mesti mematikan hujah pihak pendakwaraya)



"ADA AKU KISAH??????"

5 comments:

Unknown said...

jepp..kalau hang tgk cara linda n jas study sure hang takut...tp aku pun >< mcm hang..sama tapi tak serupa jer...nak sgt2 je kerajinan dtg kat aku tapi awat dia takmo mai2 ha????tensen sbb tk rajin2....
satu algi..sajer aku heran............... aku rasa fakultimet hang ramai yg ada blogs/fp...alih2 ila n nije jer yg hang links ahak2 ahak2.....

Anonymous said...

at least abg jepp ada gak berangan nak siapkan karangan. saya ni nak berangan pon taktau nak berangan apa. buntu buntu buntu. huh. susah sungguh belajar ye.

Anonymous said...

intan, sori ler... bukan taknak link kan hang punya... tapi, idea nak ngarang tu lebih banyak dari idea nak decorate blog aku yang ala2 bengong ni... huhuhu... nanti2lah ek ada masa, aku link kan semua rakyat2 malaysia yang ada blog. hat nije ngan ila tu nak cukupkan syarat jek.. huhu

Anonymous said...

areej, lek r... areej baru lagi... leh kira baru lah daripada abang yang dah lama ni... insyaAllah... nanti dtglah angan2 nak sesiapkan krgn tu... kompom lepas ni areej leh buat krgn yang mengagumkan... hehehe... areej ada kelebihan yang abang takde... iaitu, kemahiran ber BI. abang ni, kalau nak karang, asal stuck jek, benti.. asal stuck jek, rehat.. pastu tak sentuh dah... teruk kan diriku ini... hahahahah

Anonymous said...

suka hati hang je cik intan oii kata aku ni rajin study..anyway..aminnnnnnnnn..w/pun aku ni hakikatnya malas tp org dok kata rajin insyaAllah lama2 aku pun jd rajin..hehe