Thursday 28 August 2008

Widgets

kenapa susah untuk aku maafkan org...

Ramadhan menjelma lagi... rasa macam riwayat hidupku nak tamat jek... selalunya, camnilah... berdebar2 jek bila masuk ramadhan... mak aku cakap, kita akan meninggalkan dunia ni sama tarikh ngan waktu yang kita lahir... i mean, kalau ikut bulan islam la... so, aku lahir 16 ramadhan... erm... kalaulah aku mmg pendek umur... erm... takut gak bila pk benda tu... tapi tulah aku ni... pk psal mati... tapi tak insap2 lagi... haru betui aku ni...

sementara nak tunggu isyak kol 10 ni, aku ngisi masa lapang (masa lapang tak nak membaca, poyolah ko ni jep, bercite2 satu hari satu perenggan nulis, abisnya... 3 mengguS satu ayat pun tak abes..HUH!!!!.) ngan menghantar ucapan selamat menyambut puasa kat semua kenalan dalam prenster... dulu, aku antar pakai sms jek... tapi la ni.. dah ada lagi murah kan... so, antarlah pakai yang free jek... nak antar kat kengkawan no malaysia tu, jenuh gak... kompom 20pounds tak cukup sungguhpun antar satu sms 10p... ala2 macam 10 sen lah...

Dapat gak email yang pasal hadis tentang doa malaikat jibrail yang berdoa kepada Allah untuk mengabaikan puasa org2 Islam selagi dia tak memohon ampun kepada org2 Islam yang lain yang pernah disakitinya... erm... pernah jugak dgr yang hadis ni hadis dhoif, hadis lemah... erm... tak berani nak cakap... aku pun bukan org bijak pandai agama... takpelah kan, apa salahnya nak mintak maaf pada manusia lain.... mmg kita ada silap pun...



cerita pasal maaf ni, selalu terbit kat dalam benak pikiran aku ni... kenapa terlalu payah untuk aku maafkan beberapa orang ni.... ada masa aku maafkan org ni, tapi bila memikirkan betapa sakitanya hati aku bila diperlakukan sedemikian rupa (alamak, skrip dramalah plak... uweeeekkkkkk!!!!), maka hati aku kembali kepada asal... tak mo maapkan dorg ni... org kata, yang lepas biarlah lepas, forget n forgive (meminjam kata2 seorang sahabat yang memberi perangsang kepada ku ketika aku dalam keadaan marah tidak lama dahulu....), tapi bila pk2 balik... terlalu sakit plak hati ni... (citer yang entri sebelum sebelum ni ke???) eh... bukan yang itu... biarlah dia ngan hidup dia... dia pun takdelah salah sgt kan... aku pun salah gak... huhuhu...



kisah bermula apabila aku meminta ibuku untuk menguruskan majlis kenduri kahwinku pada bulan 6 tahun 2006 yang lalu (eeeee... geli plak aku baca)... disebabkan kulaan (cakap banjar, maknenya kaum kerabat) mak aku tu ada membuat masakan untuk kenduri2 kawin, maka mak aku telah menempah untuk 1000 orang makan secara bufet... setelah berbicang dengan panjang lebar (according to my mother la, aku tak follow, sebab berada tidak berapa dekat dengan KL), maka bayaran yang dipersetujui ialah sebanyak RM15,000.... mula2 dengar, terkejut jugak... tapi bila mak aku terangkan yang dia akan tebas lalang2 (bukan lalang pun ekceli, tapi dah macam hutan belantara, tanah cina beli, tapi tak reti nak jaga.... mak aku siap tanam pisang lagi kat tanah dia... hehehehe) yang kat sebelah umah aku tu. katanya nak buat khemah kat ctu... erm... bila pk2 balik... oklah kot, kira murahlah sebab nak bersihkan sekali ngan hutan belantara tu (elok gak dia tebas, bersih sikit laman umah aku)... kenduri lagi 4 bulan, dia dah sebuk nak mintak pendahuluan 10,000... katanya nak beli kayu apilah, nak tebas hutan tulah, nak beli bahan2 masakan lah... macam2lah... mak aku pun bagilah kat dia... pastu, 2 bulan sebelum kenduri, mintak bayar habis plak... aku tak bagi mak aku bayar abis... mak aku dah risau dah, takut kalau tak bayar abis, dia lari ngan duit2 tu... maklumlah, kali pertama uruskan kenduri kan... aku cakap ngan mak aku, kalau dia lari, kita repot jek ngan pulis... bukan susah pun... dia pun nak lari kemana... pastu... hutan tu katanya, tak jadi tebas... sebab tebal sgt... dia masak jek kat umah dia... mak aku senyap jek... nak wat camana, dah bayar 15k... terpaksa senyap jelah... lagipun, dia ni bijak... siap ada agreement lagi... berapa yang aku bayar... apa yang dia sediakan...



sampai waktu aku nak kawin, beberapa hari lagi, dia datang.... katanya nak bincang... erm... aku, mak aku, adik aku, ayah aku... semuanya ada... banyak gak yang dia janjikan... nasi putih, lauk pengantin yang meletup2 belaka (udang galah berdiri, siap ngan hiasan, ayam bakar sekor, yang biasa aku tgk lauk pengantinlah disebut2nya, buah2an), lauk pajeri nenas, sebab tu katanya mahal, sampai 15k. tak lupa juga penanggah, rokok2, khemah yang reganya 3k, dan macam2lah... ala2 janji sorng YB gitu... mula2 dgr, sonotlah gak...



tapi bila tiba jek kenduri kat umah aku... banyak yang dia janjikan, takde... nasi putih takde, udang galah, yilek... jgnkan udang galah, tah udang jenis apa yang dia bagi pun, aku taktau... kecik giler... yang aku tau, lauk pengantin sama jek ngan lauk tetamu... dorg kaut jek kat try tetamu, hidang kat aku... cuma pinggan je lawa dari pinggan tetamu... rokok plak takde... compare ngan zah punya, walaupun bajet 5k jek, tapi lauknya semuanya sedap2... malu gak time tu...

esoknya, bila dia datang mintak lebihan hutang, aku suh mak aku bayar jek... tapi cakap ngan dia, sebab dah janji, maka kita tunaikan jugak janji kita nak bayar lagi 5k. kita ni bukan macam setengah org tu, janji tak serupa bikin... mak aku kias2 lah jugak.. kata nasi putih ada, takde. lauk pengantin kata ayam sekor, udang berdiri, takde gak... hutan kata nak tebas, takde gak.... tapi tulah, tinge kuali kot, dah biasa menipu, so, dia pun buat dono jek... aku geram jugak bla dia buat tak paham...



aku geram sebab makan duit tak halal, aku hantar sms kat pakcik penipu tu... lebih kurang ginilah sms nya... "assalamualaikum... mekasih sebab menydiakan jamuan kenduri saya (baik lagi aku nikan... dah org nipu pun, aku leh cakap time kasih... org tua kan...).. kebanyakan yang pakcik sediakan, semuanya saya tak puas hati kecuali khemah. kebanyakan yang pakcik janji, semuanya pakcik tak tunaikan... camana pakcik niaga ni? menipu org (bru kuar ayat ganas aku)... takpelah pakcik, saya doakan semoga peniagaan pakcik bertambah "maju" lagi ye... kita jumpa kat AKHIRAT nanti".....



lepas jek dapat sms aku ni, dia terus ke umah pak ngah aku.... ngadu... katanya, aku antar sms ugutan... bohong lak tu ngan pak ngah aku... kata dia datang umah aku, famili aku semuanya naik tingkat atas sebab takut ngan dia... halloooooooo.... sah2 nipu... datang pun tak, lagi mau tipu... yang lawaknya, boleh dia jadikan pak ngah aku sebagai org tengah... dia tepon pak ngah aku, kata dia kat balai polis Sg Buluh, tgh buat laporan ugutan aku terhadap dia... pastu dia kata lagi ngan pakngah aku... polis tak bagi dia tarik balik laporan tu, unless aku HANTAR SMS KAT DIA MINTAK MAAF... hantar sms???? kenapa tak suh aku jumpa dia jek? kenapa sampai jauh p balai polis? padahal umah kat kayu ara, balai polis damansara utama kan ada???kenapa sampai sg buluh? kenapa gunakan pak ngah aku sebagai org tengah kalau betul dia betul????? erm... org2 zaman sekarang.... sungguh bijak berkata2... mak aku cuak gak... yelah, org kg kan.. tak tau apa2... sebab aku hormatkan org tua (dia tu baya2 mak aku), aku pun ikut nasihat pakngah aku ngan mak aku... sungguhpun berat hati aku.. tapi sebab aku taknak berpanjangan... aku pun antar sms mintak maaf dengan dia... sesambil tu aku cakaplah aku doakan semoga perniagaan dia makin "maju"... erm... tu kalau tak paham gak, taktaulah aku nak cakap... takpelah, org tua kan...



balik KL sekali sekala, aku ada gak tanya ngan mak aku... ada tak jumpa pakcik S**d penipu tu? pastu mak aku cakap, adalah sekali dua gak jumpa... pastu kalau jumpa, tanya... berapa org lagi yang tak kawin? jangan 'jara' (perkataan banjar, maksudnya serik) ngan aku lagi... huh!!! bila aku dgr jek dia cakap camtu... rasa nak bunuh2 jek dia tu... ni adik aku nak kawin, aku ada gak suh mak aku kenekan dia balik... order banyak2... pastu buat2 tak jadi.... baru padan muka dia... huh!!! tapi, pk2 balik... takpelah... biarlah dia ngan idup menipu dia... Allah maha Kaya... kan...cuma kengkadang tu, rasa geram jek bila aku tgk gambo dia kat album kawin aku... huh!!! p bomoh sumpah dia jadi arnab, pastu aku wat sate... sedap gak kan.... huhuhuhu... susah gak aku nak maapkan org ni, lagi2 bila ia melibatkan mak aku... sedih bila mak aku diperlakukan macam org tak berakal... geram!!!!



kenduri kawin kos 15k... "mantap" kan makanan pengantin nye... huhuh....



kisah yang ni pulak tentang maruah aku...


kisahnya lama dah berlalu... tahun 2004 kalau tak silap aku... tapi, apa yang org ni buat, benar2 buat aku susah nak maafkan dia... aku taktau sapa yang buat sebenarnya... tapi aku leh agak, sebab aku tau kat sapa aku bagitau password aku... silap aku gak...


dulu, masa muda2 dulu... rajin gak aku mendaftarkan diri ke website2 yang banyak promote tuk cari kenalan... saja jek kan.... busan2... tambah kenalan... ala2 macam friendster, myspace etc... ramai jugaklah aku kenal... bila dah abis master, aku kembali ke utara tuk kerja... lama gak aku tak bukak website ni... since agak sebuk dngan keje2 pejabat as well as keje2 yang tah apa2 tah... lagipun, takde sesapa pun antar msg kat aku..... takde notification pun... dalam 6 bulan jugaklah.... ada satu hari tu, aku terbaca email, yang ada org antar msg nak kenal ngan aku... tah kenapa tah hari tu, aku tergerak nak bukak sapa yang nak kenal ngan aku tu... bila aku bukak jek, tgk2 profile aku.... Ya Allah.... terkejut bila kat profile tu tulis.....


arghhhh!!! tak sanggup aku nak tulis kat sini... bayangkan jelah camana iklan perkhidmatan seks, macam tu lah profile aku tertulis... yang bezanya, takde no phone... itu jek... dahlah gambar aku terletak elok jek kat ctu... MasyaAllah... masa tu, rasa macam nak bunuh jek org yang ubah profile aku... dahlah ramai kengkawan aku tau profile aku... gambar aku apalah lagi... masa tu, aku cuba nak log in, aku nak buang balik semua tu... tapi, password yang aku letak, semuanya tak leh... kejam sungguh org yang buat tu... siap boleh tukar password aku... mujurlah aku leh retrieve balik password tu thru email aku... sejak tu, aku tukar semua password tu, dan sejak tu jugaklah, aku tobat taknak masuk mana2 website kenalan2 ni (ala, poyolah ko ni jep, blog nagn friendster tu buleh jek ko masuk... kata dah insap... POYOS!!!) sedih giler bila org buat aku camni... apalah salah aku pada dia... aku rasa aku kenal org tu... lama dah tak kontek ngan dia... dan dia pun, tak pernah nak cakap pepe ngan aku... org macam ni boleh ke aku maafkan???


sekarang ni, baru aku paham apa perasaan org yang tercalar maruahnya... dulu selalu gak aku tertanya2... kenapalah susah benar nak maafkan org... tapi, bila dah terkena kat batang hidung sendiri... barulah rasa camana peritnya nak maafkan org... org tak rasa, mmg mudah tuk berkata... ala, maafkan jelah... insyaAllah akan tenang hati kita.... tapi, camana pulak dengan maruah kita yang tergadai tu???? bolehkan ditebus begitu sahaja... aku ni bukan nya malaikat yang takde perasaan, bukan juga nabi apa lagi ulamak, yang peribadinya bersih... mudah jek nak maafkan org... aku adalah manusia yang mempunyai perasaan malu, marah, geram dan macam2 perasaan lagi... aku pun tak tau kenapa aku terlalu susah untuk maafkan org2 sebegini apa lagi yang melibatkan mak dan juga maruah aku.... huhuhu

No comments: