Friday, 9 November 2012

Widgets

Bi iznillah, Kun Fa Ya Kun...



assalamualaikum...



gambar menunjukkan keputusan hari sabtu lepas. agak sedih, tapi nak buat camana kan... ada hikmah dan pasti Allah akan menggantikannya dengan sesuatu yang lebih baik, insyaAllah. yang penting, kita yakin dengan perancangan Allah. bak kata seorang teman, Allah merancang, kita juga merancang, tetapi perancangan Allah lah yang lebih baik... bak kata omputeh pulak, something happen for a reason...

moh kita mencari hikmah disebalik kejadian ini...
--------------------------------------------------------------

1. dapatlah Ilham mengabiskan pengajian PASTI nya di sana. sekurang-kurangnya, ada orang yang boleh hantar dia, pergi dan balik. bayangkan kalau dia di sini, aku dahlah di sintok. takkan nak balik hantar dan amik dia... memang ada tadika yang lain, tapi, aku macam dah suka pulak stail pengajian di PASTI ni. kalau tak silap aku, yang ada kat area kubang pasu ni, kat changloon jek... kalaulah tetiba ada kelas, alamatlah ilham kene tunggu lama kat situ... kalau kat banting, ada jugak yang boleh menolong hantar dia...
-------------------------------------------------------------

2. kalau duduk kat sana, sekurang2nya, aku boleh selalu balik. melawat isteri dan anak3, sekurang2nya, dapat selalu balik KL dan melawat mak ayah aku... adalah sebab nak balik jugak kan... kalau tak, sebulan sekali rasanya, payah nak dapat...
--------------------------------------------------------------

3. duduk berjauhan ni, mengajarkan kita erti kesabaran dan keyakinan terhadap pasangan kita. cuma nak mintak tolong pada sahabat2 aku dan zah, janganlah dimomok kan kami dengan cerita2 yang korang sendiri tak pasti. contohnya,

'hang tak takut ke, dia duduk sorang2, kot2 'pasang' lain ke...'.

please,... mohon sangat... janganlah korang bersahabat dengan syaithonirrajiim... sudahlah kami sedang bertarung melawan hasutan syaithonirrajiim, takkan korang nak menambah pulak....
--------------------------------------------------------------

4. sekurang2nya, anak3 kami dibawah jagaan sedara sendiri. makan pakai dan segalanya, mencukupi, alhamdulillah. ada yang kata kat aku,

"why not ko jaga ilham?"

sebenarnya, kalau boleh, memang aku nak. tapi ilham yang taknak ikut aku. sebab dia tau, kalau dia ikut aku, macam2 dia nak takkan dapat. kalau dengan ummi, pasti dia dapat. banyak kali jugak, masa nak balik ke kedah dari banting, aku cuba nak kemaskan pakaian dia, konon2 nak bawak dia balik kedah... menangis bagai kene dera... taknak. ko bayangkan kalau aku angkat dia, masuk dalam kereta, silap2, sampai esok hari dia taknak berenti menangis... unpredictable ilham ni... dia hanya nak ikut aku, kalau ummi ngan adik2 ikut.,. takde ummi, dia taknak ikut... camanalah aku nak ajak dia kan...
---------------------------------------------------------------

5. duduk dengan famili sendiri, kita takkan lupa menghulurkan duit.. walaupun untuk makanan kita, tapi ada jugalah masuk sedikit untuk keluarga kita. amik contoh aku (taknak cakap orang lain, dan bukan juga nak membuka aib sendiri), duduk jauh dengan famili (mak ayah), kadang-kadang (dan hampir selalu) aku lupa nak bagi mak ayah aku duit. kadang2, bila komitmen terlalu banyak, maka duit pun macam hampir2 cukup makan (kedekut ngan pemili sendiri, mana tak cukup duitnya). padahal, kalau nak bagi, boleh aje. tapi selalu dahulukan kepentingan kita. at least, bila duduk dengan famili, adalah sedikit sumbangan kita pada keluarga...
----------------------------------------------------------------

6. keakraban zah dengan rakan sekerjanya amat2 aku kagumi. sekurangnya, dia tak tension bila bekerja di SKD. kengkadang, kesian jugak bila dia pindah ke sini, hilanglah rakan2 baiknya.... bak kata orang, nak bekerja, kene suasana yang kondusif... bukannya suasana yang tension. takut nanti, balik rumah, terbawak2 ketensionan tu... takpelah, ok juga dia masih di sana. ada kawan2 yang boleh menjaga dia. aku??? alah, aku boleh jek terbang/naik kete sampailah ke banting. sekurangnya2, aku masih disemenanjung. daripada orang yang duduk merentas laut china selatan tu... lagi masalah. apalah sangat masalah aku ni kan... cumanya kan, aku terbaca salah satu komen daripada sahabat kepada sahabatnya, bila dia kata dia tak dapat jugak pindah... kata sahabat kepada sahabatnya itu,

"alah, rilekslah... kawan aku tu, dah 3 kali mintak, lagi dok sabah sarawak, rileks je dia...".

boleh aku jawab bagi pihak sahabat aku ni???? tak bolehlah nak kata macam tu... kalau tak pernah merasa, jangan berkata2 bagi pihak orang lain. kenapa mesti compare dengan orang lain? kenapa tak compare dengan diri sendiri? walaupun gurauan, tapi adakalanya, menyentuh kalbu jugak. betul kata seorang sahabat, berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. nampak senyum di luar, tak semestinya itulah batinnya...
-----------------------------------------------------------------

banyak lagi sebenarnya kalau nak cungkil. dan mungkin juga, kita akan dapat tahu bila tiba masanya nanti. maka, akan terkeluarlah ucapan syukur alhamdulillah, kerana peristiwa yang lepas.

sungguhpun aku menulis hikmah2 ini, aku masih cuba untuk membuat rayuan. terima kasih atas cadangan rakan-rakanku. boleh sahaja aku untuk naik ke KPM, JPN dan sebagainya. tapi, aku ni, bukanlah jenis yang suka memaksa orang untuk menolong kita. kalau dia tak boleh nak tolong, aku nak cakap macam mana... cukuplah pengalaman aku menguruskan penangguhan posting zah sehingga menguruskan zah untuk posting semula. aku tak mau mereka2 di KPM mengecop aku sebagai orang yang tak reti bahasa. biarlah mereka dengan kerja mereka. Bagi aku, pakailah kabel sebesar alam sekalipun, kalau Allah tak izinkan, takkan dapat punya. kalau Allah izinkan, jangan kata mintak, tak mintak pun boleh dapat, atau Allah gantikan dengan rezeki yang lebih baik, INSYAALAH...

apapun, semuanya dengan BI IZNILLAH, KUN FAYAKUN...

tuanpunyablog: hanya kita yang mengetahui apa yang yang terbaik untuk keluarga kita. bukan orang lain. cuma janganlah kata, bahawa kami ni, mementingkan kerjaya dan bukannya keluarga... adakalanya, kes kita hampir sama, tapi fikiran kita tak mungkin sama. apapun, nak ucapkan terima kasih kepada sahabat2 yang sudi menolong serta mendoakan kami... semoga kalian sentiasa dalam Lindungan serta Rahmat Allah, selalu dan selamanya...

1 comment:

Rapunzeel Cikilolo said...

semoga dipermudahkan segalanya :)