Wednesday 11 May 2011

Widgets

eksyen punya budak

assalamualaikum...

rasa berkobar2 nak menulis... maklum sajalah, bila ada cerita terbaru... tengah panas, so better menulis mengikut rasa hati... tapi kene kontrol jugak kengkadang kan...

nway, kalau dulu aku cerita pasal jaga exam dapat admin skul yang kerek dan juga lead invigilator yang rasa kosa dia besar sangat... tapi, macam aku cakap... aku ni kan suka menambah perisa, maklumlah, sensitip... so, mulalah terasa bila kene tegur... padahal, dia takdelah marah pun (aku rasalah, sebab bila jumpa, dia leh senyum kat aku)... kali ni aku nak cerita pasal student yang kerek... biar aku buat kronologi ceriat yek... baru macam CSI (cerita sensasi ini)...

malam tadi: aku bukak email, tengok2 aku disuruh untuk jaga exam kat lab. seronok jugak, tapi dalam masa yang sama, aku risau, sebabnya, invigilator, 3 orang jek. so, aku kene jaga sorg dalam satu bilik. wat hapen if the computer isnt working? kan???? dahlah aku jenis payah nak bercakap... tapi kene kuatkan semangat jugak kan... cuba jugaklah buat mana yang terbaik...

pagi tadi sampai awal... ingatkan nak menulis sikit2, tapi macam takde idea lak. so, aku p lecture center tuk lapor diri, pastu terus ke bangunan john crank. ingatkan invigilator 3 orang jek, rupanya, ada 13 orang dalam tu... alhamdulillah... sib baik... bila bahagi2 bilik, aku dikira reserve... ala2 macam runner lah... kalau ikutkan, aku kene tunggu kat luar tuk bawak student nak p toilet, tapi disebabkan examnya sejam, maka, depa taklehlah kuar mana2... ada dua cohort yang akan exam tempat yang sama... so, kira dua jam lebih jugaklah kene jaga...

since aku ditugaskan jadi runner, like i said before (tetiba omputeh!!!), aku kan tak suka dok tercangok jek. so, aku pun tolong2lah mana yang patut. kebetulan bila p bilik kedua, aku tengok student depa ramai, hampir lebih kurang 48 orang. so, aku pun stay terus kat situ. sebab bilik lain ada dua invigilator dengan student yang kurang daripada 30 org, should be ok lah kan??? mujurlah dapat invigilator yang ok2... leh senyum n leh borak sekali... jaga student yang first cohort ni, alhamdulillah... takde banyak songeh... maklumlah, budak2 sehat2 belaka... exam pulak kene pakai SPSS (senang tak payah susah susah) software. sebab apa aku cakap budak2nya sehat2 belaka? sebabnya, semuanya budak sport science. which is aku bajet mesti depa atlit2 yang berkaliber dan banyak mencipta rekod2 dalam sukan... tapi tulah, bila aku tengok soklan, sian, ada yang nak key in data pun tak reti. belum lagi nak run kan software tu... tulah hampa ni, banyak sangat p luar, bersokan, sampai SPSS pun tak reti nak buat. kesian jugak bila ada yang terkebil2... hati meronta2 nak tolong... tapi, fizikal menghalang... jangan sebuk2 boleh tak jep??????

setel grup yang pertama... masuk pulak grup yang kedua. macam masa cohort pertama tadi, aku amik sudut paling hujung. invigilator lain, row sebelah aku, n sorg lagi kat depan. belum pun suh mula, depa dah baca. aku malas nak tegur.

pastu depa tanya, 'we can start, arent we?'

aku cakap, no, wait for the announcement. mula tarik muka. owh, depa tu sapa? depa tu adalah 2 org students wanita bermain dalam football (lengan depa lagi besar dari tangan aku(tersurat), nak bagitau, aku ni makin mengurus (tersirat)).

bila dah start, aku stay tempat yang sama. n then, dalam 5 minit lepas dah mula, sorg daripada depa ni mintak tukar kertas soalan (jawapan kene tulis dalam kertas soalan). katanya tersilap tulis jawapan (sikit je pun, bleh padam/cross jek). so, aku pun tukarkan lah soklan tu. aku terpaksa jalan slow2 sebab taknak terlanggar kerusi student lain. paham2 lah lab camana... depan belakang, kiri kanan ada org... sat g, kalau langgar, mulalah nak komplein lah, itulah, inilah....

dah aku sampai kat depan, bawak kertsa soklan lain, aku nampak kwn sebelah dia ngan dia sekali (yang nak mintak tukar soklan) angkat tangan sambil buat macam miming. aku tak paham dia nak apa. so aku terus lah berjalan sampai ke tempat student yang nak mintak tukar tu. sampai jek kat kat budak tu, kwn dia kat sebelah yang angkat tangan tadi, terus cakap kat aku (dalam nada marah n geleng2 kepala)...

'where's mine? I ask you to take two, now you have to take another, and YOU WASTING MY TIME'.

masa tu jangan cakaplah, muka aku, hati aku, tangan aku, semuanya menahan marah. ikutkan, mana leh tukar kertas soklan/jawapan. salah pun sikit jek, boleh jek potong. tapi, sebab aku taknak panjang kes, so, aku pun amik lagi sekali. pastu bila aku dah bagi kertas soklan/jwapan lain, terus geleng2 kepala. wah!!!! besar sangat salah aku ek, sampai ko leh kata aku buang masa ko. aku nak tengok ko bleh jawab ke dak...

aku teruskan dok kat situ. sebab nampak depa dua org ni mengendap antara satu sama lain... lepas 15 minit depa start, minah omputeh yang kata aku buang masa dia sebab TOLONG dia amik soklan lain, terus takleh jwab. maka, main2lah dia depan komputer tu. tekan sana, tekan sini, tapi tak nulis pun jawapan. aku pandang jek. dalam hati aku, terus menyumpah balik. aku buang masa ko? ni, ada 45 minit lagi, apsal tak jawab soklan tu???? banyak masa lagi ni... ha, jwab!!! jawab!!!! tadi aku buang masa ko seminit jek, sebab nak TOLONG ko tukar kertas soklan lain, ni ada 45 minit lagi... jawab!!! jawab!!! kata aku dalam hati sambil senyum.

n then, bila dah abis, semua invigilator (3 org) kumpul kat depan meja tu. kira dekat ngan pintu keluar. pastu, ada sorg invigilator dengar, depa dua orang ni kata kat kami, 'asshole'. tak pasal2 kene sumpah... aku memula tak paham apa yang invigilator tu sampaikan, pastu bila dia ulang balik cakap 'they swear in at us' baru aku paham... huh!!!! tak leh jwb exam, nak salahkan orang lain. ingat ko bagus sangat ke nak menyumpah2, menyalah2 kan orang. BUDUS!!!!!!!

nway, nak cerita best sikit. bagi sejuk hati yang tengah marah ni... ada sorg student ni, tanya ngan aku, bila dia enter huruf (sebab ada female and male) dalam SPSS tu, takleh... katanya something wrong. kesian aku tengok, aku pun cakap...

'you have to change this into numerical, 1 for male, 2 for female.'

baru dia paham. tak lama lepas tu, dia tanya sekali lagi, aku malas dah nak p sebab aku tau dia akan tanya soklan exam punya. manalah reti aku nak jwb. tapi since takde sesapa nak p, aku pulak jaga row tu, so, aku p jugaklah... agak dah, dia tanya pasal soklan exam tu.

tak paham apa soklan nak. soklan satu besar, dia bagi jenis2 data. kemudian soklan keciknya, isi tempat2 kosong berdasarkan kepada jenis2 data yang diberi. dia tak paham, tanya ngan aku soklan satu besar, dia apa soklannya? mana nak letak jawapannya?

maka, aku terpaksalah bagitau camana nak jwab soklan tu... kesian, maybe sebab tensen sangat, sampaikan soklan yang mudah camtu takleh jwb. bila abis jek exam tu, terus dia cakap kat aku, thank you so much on your help. memula aku pelik jugak, apsal dia cakap terima kasih plak kat aku, bila pk2 balik... owh... baru paham...

kebanyakkan soklan aku leh jwb (berlagak kejap). sebab SPSS kan... bagusnya depa, pakai jek software, takyah sesusah pk camana depa kira mean, median, mod, correlation, etc... semua software buat. agaknya, kalau fakulti aku yang dok ajar pengantar stat ngan stat gunaan tu, ubah cara pengajaran, tak yah ajar kira, pakai jek software, ok tak? maklumlah, semua dah senang kan sekarang ni...

macam aku, guna jek software tuk bangunkan model simulation... tapi, masa simposium phd ritu, depa tanya aku. guna study case yang lepas, guna software tuk kira semua tu, so apa contribution phd u? huh!!!! masa ni terus aku terdiam. terkedu... lepas tu, dalam seminit, depa jwab sendiri... i think your contribution is the theoritical framework. aiyaaaa..... korang telah membuatkan napas aku berenti sekejap... aku dah masuk tahun empat ni wei... janganlah menakutkan aku... huhuhuhu

tuanpunyablog: rasa terharu bila org ucap terima kasih, bukan mengharap, tapi tetap terasa terharu. marahnya, bila dah tolong, pastu marah2... erm... telan je lah kan...

No comments: