Tuesday 23 February 2010

Widgets

Jalan2 Spain (Sepanyol) bhgn 1

salam....

catatan hari pertama ke Spain.

peta ihsan daripada google map. nak buat peta sendiri, manalah cheq gheti..

Hari pertama: 15 februari 2010

Hubbards close – stansted – Malaga – Marbella

- Bertolak kira2 dari umah kol 12 tengahhari menuju ke umah abang beib. Nak tolak sesamalah kan.. walaupun perjanjiannya, ‘see u in andalusia’ pada mulanya… sumaiyah telah diarahkan dok dengan kami. sib baik dia rajin bercerita, kalau tak, senyaplah kete kami. Iman lak, sebuk ngan dia punya oreo… makan ajek kejenya (ala,macamlah walidnya tak penah makan ajek kejenye????)…

- Otw ke stansted, singgah kat service (R&R) dia. Solat zuhur ngan asar kejap. Selamat sampai kat stansted dalam kol 130, terus mencari parking tuk long stay. Rupanya, ramai jugak yang amik parking long stay ni. Maybe sebab murah. Yelah, aku dok bajet dalam sehari lebih kurang 15 – 30 pounds, kalau darab ngan 5, dah berapa kene bayo… tengok2 hari tu, lebih kurang 25pound jek tuk 5 hari. Alhamdulillah, Allah murahkan rejeki kami dengan cara yang berbeza. Kalau tak, sahih kene nyusahkan org nak kene amik n anto. I sunguh tak sukaaaaaa kalau nak mintak org tolong antarkan aku. Kalau org mintak tolong gan aku, aku suka…

dalam bus dari parking long stay ke terminal. murah jek parkingnya. takdelah mahal sangat...

- Sampai kat stansted terminal, kami terus ke kaunter lepas menimbang beg2. Punggah masuk, punggah masuk… penat… semata2 nak cukupkan 3 beg 10kg, satu beg 15 kg. iman lak, sebuk ngan beg Thomas dia. Siap meragam lagi gaduh ngan abas nak beg Thomas abas. Beg dia taknak sebab kecik beno walaupun tetap beg thomas. Geramlak aku time ni. Sib baik kak ina pujuk abas pinjamkan kejap beg tu. Senyap sikit (tu pun aku dah ngamuk ngan dia, siap bergegar satu stansted tu ngan sora aku yang ala2 ziana zain, piching tinggi. Genetic bapak aku kot, sebab tu sora kuat bebeno.) Sampai kat gate, terus kami beratur. Iman sibbaik nak dok dalam stroller. Tertido lak sementara nak tunggu masuk flite. Buat muka sedih. Camtulah dia. Dah nak masuk flite, kene turun tangga lah plak, sebab dia takde serombong terus ke pintu flite cam besa. maka terpaksalah aku ulang alik angkat iman yang dalam stroller n beg2 yang ada kat tangan. Alhamdulillah, Allah bagi sedikit kekuatan tuk angkat dia ke bawah. Naik jek flite, dok belakang kak ina ngan abang beib. Kira dah selamat lah naik kapal terbang….


- Dalam flite, Alhamdulillah iman ok. Tapinya, masa nak landing, menjerit2 sampai kami terpaksa bukak dia punya tali pinggang. Tu pun suh dia dok bawah. Sebab takut nanti makcik2 stewardess tu marah. Sakit telinga agaknya. Sian btol aku tgk. Malu pun ye. Elok jek landing, terus senyap. Erm… iman… iman… dulu masa mai cni, takdelah plak menangis macam kene dera…

dalam flite... sib baiklah flitenya 2 jam lebih jek. kalau tak, mau ngamuk budak baju bebelang tu... pastu, bapak budak baju kelabu tu mau jadi incredible hulk... huhuhu

gambar ni iman yang amik... kalut sangat nak pegang kamera... bagi ajek...

- Sampai malaga dekat2 kol 8 waktu sana. Lama gak perjalanannya. Lepas amik semua baggage, kami terus keluar. Tecangak2 mencari dia punya wakil tuk amik kete. Takde, ka kina terus tpon egen kete tu. Alhamdulillah aku syiling, duit g paris masa jadi arbaie bujang kembali dulu. Rupanya agent tu tunggu kat depan pintu arrival. Tak Nampak la plak. Setel berurusan kami terus dibawa ngan van ke tempat sewa kete tu. hati aku dah mula berdebar2. Mana taknya, nak drive belah kiri. tapi aku pujuk hati aku, takpe… senang jek (berlagaknyeeeeeeeeeeeeeee aku tika dan saaaaaaat ini…. Tak hengat langsung!!!!!!)


- Lepas berurusan ngan org yang jaga kete tu, kami berdua diberi kunci. Kalaulah ada yang 9 seaters n auto, senang sikit. Tapi aku kata kat ka kina, kalau dah takde, takpelah. Boleh jek kalau dah terpaksa. Sebab ni yang paling murah n tak kne deposit (Masa ni aku tak dapat bayangkan lagi camana nak bawak kete sebelah kiri. Senanglah kot, sebab masa kat UK dah pektik main gear sesikit). Sekali bila masuk jek kete tu, huh!!!!!!!! Susah btol au nak train. Lain btol. Ngan tali pinggangnya, ngan gearnya, ngan steringnya. Tapi cuba gaklah. Gamin abg beib tak detect lak hotel, maka aku gunakanlah kepakaran (pakarlah sgt) tomtom aku n aku lead jalan. Kuar jek, terus jumpa roundabout. Alhamdulillah, masih ingat, pandang kiri dulu. Golap gulitanya jalannya. Sib terbabas lagi naik divider. Mayah yang yang naik ngan aku, siap berterus terang lagi cakap ‘takutnyaaaaaaa uncle jep bwak.’ Bukan mayah jek, ‘polis traffic’ (zahlah jadi mata kanan aku, sebab tak pasan terkanan sangat…) pun menjerit2 ketakutan. Aku pe lagi, lagilah berdebar2… terus benti tengah jalan… not to mention, masa kuar nak belok ke kanan, aku terus amik jalan yang menentang arus. Enjin lak mati. Maka, tersadailah aku kat tengah2 menentang arus tu. Abang beib benti, tunjuk ‘sinila kiri.. Situ salah masuk. Kanan tu'. Huh, sib baik takde kete… gelap kan… Alhamdulillah, berkat kesabaran abang beib n ka kina serta mayah n polis traffic aku, sampai gak akhirnya kat umah. Syukur sesangat… walaupun jalan gelap, kabus lak tu, kami sampai jugak kat apartment kat Marbella dalam kol 10 malam…


- Moral of the story- lain kali jgn cakap beso sgt. Boleh2…. Now I can see kenapa abang beib nak sgt kete auto. Rupanya, nak train, sikit punya payah. Dahlah gelap, malam, kabus, jalan kecik, aku susah nak bajet, kepala otak aku pk memacam… len kali takleh nak belagak sgt….

tuanpunyablog: soknya, siap leh bagi cadangan kat kak ina, boleh tak kita naik bus jek tuk hari2 seterusnya????????

No comments: