Tuesday 23 February 2010

Widgets

Jalan2 Spain (bhgn 2)

salam...

Hari kedua 16 februari 2010

Marbella – Gibraltar – Marbella


- Bertolak dari Marbella dalam pukul 9 pagi. Ikut tentative sepatutnya kami ke Seville, dan cordoba, tapi disebabkan semuanya masih penat lagi, especially pak supirs, maka kami pun decide ubah plan ke Gibraltar. Lagipun dekat sikit. Perjalanan amik masa dalam 2 jam, kurang lebihlah. Aku lead.

- Lebih kurg perjanalan dekat sejam, abang bieb tetiba masuk ke service. Nak isi minyak kot. Kuar jek dari highway tu, terus masuk roundabout. Aku dah pandang kiri dulu, pastu elok jek aku nak kuar daripada roundabout tu, ikut abang beib, tetiba aku kene hon yang sungguh panjang. Pelik jugak aku, kenapa plak aku kene hon, sedangkan aku dah masuk roundabout tu. Yang hon aku lak, kete yang masuk dari belah kanan. Angin gak. Sib baik tak kene langgar. Kene langgar, jenuh gak aku nak menjawab.

- Sampai tepi jalan, aku ikut abang beib benti. Tanya ngan dia, kenapa lak aku kene benti. Pastu abang beib kata, mmg kene pun. Dah dia punya peraturan camtu… ceh!!!! Apa punya turrrrrrrr da…. Peraturan tak menten (nak cover malu sebenarnya).

- Pas benti tu, abg beib terus tanya kat aku, tomtom aku betol ke tak? Mana taknya, ikutkan Gibraltar ke bwah, aku lak naik ke atas… aku cakap betullah. Pastu, bila dia tengok, ni Gibralia, bukan Gibraltar. Nak cover, aku tanya, eh, bukan sama ke? Lain rupanya… maka, aku ikut jelah abang beib…

- Sampai kat Gibraltar, terus parking kete, jalan menuju ke seberang. Since Gibraltar ni dibawah British, kami passport kene tunjuk kat sana. Masuk sini, jadi lega sikit, coz ada jugak akhirnya org cakap English. Kalau tak, ^&%^&$%^%%$^&(*^& tu jelah yang kami dengar. Tak paham langsung. Sebijik jadi macam ayam ngan itik bercakap. Amik bus terus ke cable car. Pelik gak memula, tengok macam takde langsung jek org naik cable car tu. Rupanya2 tutuplah plak. Erm… dalam hati, aku syukur gak, mana taknya, aku ni gayat. Aku tengok jek pun aku dah berpeluh kaki tangan. Blom naik lagi. Jangan kata tengok live, tgk dalam iklan atau kat tv pun, kaki aku leh berpeluh. Teringat masa naik kat genting dulu gan bebudak EON, sampai pucat muka aku tak bercakap langsung. Peliknya kan, masa naik kat langkawi, boleh pulak aku menten. Macam hilang semua gayat aku… erm….

- Abang beib ajak p Ronda masa otw balik Marbella tu. Tapi, sebab takut terlepas waktu zohor ngan asar, kami nuju balik jelah terus. Sampai marbella dalam kol 6 petang. Sib baik sempat tuk solat asar. Rehat banyak2 sikit tuk teruskan perjalanan ke Alhambra esok pagi. Jauh woooooo….

*iman sebuk nak naik atas tu, agaknya nak suh monyet tu rampas balik dia punya makanan kot....

*border Gibraltar yang dibwah jajahan UK. kene tunjuk passport lah plak... sib baik tunjuk jek, takyah cop2...

*pokok kurma yang macam pokok sawit pun ada.... (tah ye tah tak ni pokok kurma)

*kanda kubaib... rakan seperjalanan.... mekaseh bebanyak sebab ajak kami p andalusia ni... kalau tak, tak p lah kami... berperap kat hubbards close tu jek dok jual karipap....

tuanpunyablog: gambar2 lain???? ala, malas btol nak haplod bebanyak... tengok kat mukabuku jelah nanti ek (macamlah org nak tgk sgt)...

No comments: