Saturday 7 September 2013

Widgets

Antara yang baik dan yang lebih baik untuk dilakukan

assalamualaikum warahmatullah,

terbaca di suatu post rakan menulis yang lebih kurang begini;

"kadang-kadang manusia ni selalu salah faham dengan amalan-amalan yang mana perlu didahulukan terlebih dahulu. dahlah datang masjid lambat, lepas tu parking sampai block kereta orang lain nak keluar. takpelah, sangka baik, mungkin dia tidak berkesempatan untuk datang awal. habis solat jumaat, kot ye pun dah tau block kereta orang lain, keluarlah cepat sikit. tak payah nak zikir panjang-panjang, solat sunat bagai, sampai tuan punya kereta yang di block terpaksa menunggu sampai berpeluh. dahlah nak masuk keje kejap lagi. makan pun dak lagi... "

bila terbaca post ni, aku teringat kisah aku sendiri. biasalah, bila umur makin meningkat ni, rambut putih dah mula kelihatan secara jelas dikepala, macam-macam kisah kehidupan yang masa muda terkenang2 (alah, macam drama2 cekikrama tu, tetiba keluar flash back hitam putih)... maklumlah, masa tu agak jahil sedikit kan...

-----------------------------------------
suatu ketika di bulan puasa, aku solat tarawikh di bilik sendiri, kerana badan aku agak tidak sedap rasanya. dengan niat untuk tidak memperlihatkan amalan aku, aku mengunci bilik aku sebelum menunaikan solat isyak dan tarawikh. sementelah roomate aku tiada di bilik. mungkin menyinggah ke bilik rakan-rakan yang lain. maka, aku kompiden yang dia takkan balik bilik nanti, dan selamatlah ibadat aku tidak diketahui olehnya...

sedang aku solat (tak ingat solat isyak atau terawikh), tiba-tiba;

tukkkkk tukkkk tukkk (bunyi pintu diketuk)... terdengar pula seperti tombol dipulas...

"la, sapa pulak kunci pintu ni?" kedengaran suara roomateku diluar pintu tersebut...

"Jep!!! Jep!!!" dia bersuara sekali lagi sambil mengetuk pintu sekali lagi...

Rasa sayang untuk membatalkan solat tersebut... aku teruskan jua... tiada jawapan dariku, maka dia terus meninggalkan bilik kami...

usai solat, aku teruskan lagi untuk solat terawikh....

sedang bersolat, terdengar lagi roomateku kembali mengetuk pintu untuk masuk. kali ini nampak seperti dia cuba mengintai dari lubang bawah pintu... kemudian diketuk sekali lagi sambil menjerit namaku dan mengetuk bertalu-talu....

aku teruskan jua solatku....

ketika sedang solat untuk rakaat yang kesekiannya, sekali lagi terdengar seperti orang memulas tombol pintu untuk memasuki bilik tersebut. kali ini, hanya tombol dipulas dan pintu di ketuk sekali....

"Jep.... owh jep...." sekali lagi seperti terlihat bayang2 nya mengintai di bawah pintu.

aku teruskan jua solatku....

sehinggalah aku usai solat, baru ku buka pintu bilik tersebut... ketika itu, lega sebab aku berjaya melakukan solat tanpa sesiapa mengetahuinya....

---------------------------------------------------

Bila dikenang balik, betapa rasa bersalah sehingga kini...

Allahuakbar,

ketika itu aku tidak tahu membezakan mana satu yang baik, mana satu yang lebih baik untuk aku kerjakan...

aku lupa bahawa niat dan matlamat tidak pernah menghalal kan cara....

aku lupa bahawa ibadah yang ku kerjakan itu hilang bila melibatkan orang lain merasa susah...

aku lupa bahawa Islam itu sangat indah sehingga perkara sekecil2 pun kalau dilakukan tanpa menyakiti orang lain akan mendapat ganjarannya...

aku juga lupa sia2 sahaja amalan kebaikan yang dilakukan jika menyakiti orang lain,...

maafkan aku wahai sahabatku...

maafkan aku.... huhuhuhu

tuanpunyablog: mengenang kisah silam... 

No comments: