Sunday 14 September 2008

Widgets

Istana hinggapku - selepas dan sebelum

salam...saja nak tunjuk gambar2 bilik baru kat Isambard Complex dan jugak bilik lama kat Flemming Hall. aku tujukan entri kali ni ada xhosmet UUM, UTM, UUM balik, izwan nizal mohd shaharanee... atau nama gelemernya, terungceweng... dulu dia ada mintak tunjukkan gambar2 sekitar istana hinggap aku... tapi aku cakap, kemere takde... sebenarnya, malas (mu ni jep, sokmo malas... bila tah nak rajin!!!!) nak upload gambo bebanyak.. la ni, aku rajin sikit...

walaupun korang rasa takde kene mengena dengan tajuk utama blog aku ni (cerita tentang kehidupan manusia), tapi aku tetap nak letak jugak. takkanlah hehari aku nak letak cerita pasal manusia kan... bila aku cerita pasal org, orang akan kata "ala, macamlah ko tu baik sgt...."... kalau aku letak cerita pasal aku plak, orang akan kata "ala, burinklah asyik cerita pasal ko jek".... kalau aku letak cerita pasal aku mengutuk diri sendiri plak, org akan kata "ko ni sewel ke apa? mana de org ngutuk diri sendiri... puji sesikit diri sendiri tu adalah... ko ni jep, macam mendoakan diri sendiri jek... apalah..."... apalagi kalau aku letak pasal aku puji diri sendiri, mesti org akan kata "ai, masuk bakul angkat sendiri nampak"...

cam biasa, apa2 yang dikatakan org itu, aku akan jawab dengan jawapan yang akan mematikan hujah mereka2 itu.... "ada aku kisah semua ituuuuuuuu?????? suka hati akulah nak tulis apa2 pun... kan????? huhuhu"

*ni gambar masa pertama kali aku jejak kan kaki masuk dalam bilik aku ni... letaknya, di Flat 75, Room 4, David Neave Hall, Isambard Complex, Brunel University, Station Road, UB8 3FG, UK. saja bagi alamat penuh... manalah tau kot2 nak tgk alam google map kat mana istana hinggap aku ketika ini kan. tak pun nak antar kad raya kat aku diperantauan ni ke... atau nak antar kuih yang jual kat param ke... kan...
tu gambar shahril, rumet sekejapku... saja suh dia jadi model sekejap... sebab aku tgh serabut bin kusut bin masai masa ari tuh...

*ni pulak pandangan depan pintu... kira2 lorong2 gelaplah nak masuk ke bilik aku. hat pintu warna putih tu pulak, letaknya bilik termenung termasuk bilik bersiram serta tak lupa juga bilik karaoke... hat pintu hijau tu, letaknya pintu masuk kedalam istana hinggap ku... wah!!! klasik sungguh bahasa aku...


*gambar ni pulak, setelah aku mengubahsuai bilik aku... aku letak meja study tu, kat depan tingkap... best sikit kalau aku tengah study (hattttuuuuiiihhhhh!!!! berangan jek nak study dalam bilik!!!) yelah kan, asik nampak dinding jek... mestilah buhsan... so, aku hadapkan mukaku kat depan tingkap. walaupun tak nampak pepe sebab bilik ku aras 3 kalau tak masuk aras tanah, tapi nampak langit yang mendung serta indah itu, memberikan seribu ketenangan kepadaku...


*katil yang semak sikit... sebab banyak sgt barang yang aku angkut dari Flemming Hall, hall lama aku...

*aku suka rak camni... banyak tempat n compartment... compare ngan Flemming, raknya panjang terus... nak letak brg pun payah, sebab panjang n takde cam pengadang.. rak ni best sikit... yang iyenye, sebab rak baru sebenarnya... sebab tu semua besh2 belaka...

*hat ni pulak pemandangan dari bilik aku... camtulah rekabentuk hall nya... kira Isambard Complex ni, kompleks penginapan pelajar terbesarlah yang ada kat Brunel ni... Studio Flat semuanya dorg letak tingkat paling atas, dalam setiap bangunan Hall yang ada. Bangunan Hall ada dari Block A - S, ada 4 tingkat, setiap tingkat ada 2 Flat, setiap flat ada lebih kurang 10 bilik. so, darablah ye (otak ngah beku ni... takleh nak kira)... tgk la ni, macam banyak lagi kosong, katanya nak letak semua student phd kat Isambard ni... tapi, rasanya, sebab banyak student phd yang dok luar, aku rasa, lepas ni kompom dia akan open... kan????

*untuk sampai kebilik aku ni, kene melalui banyak pintu... dan semua pintu2 ni menggunakan smart card...kat Brunel ni, sungguh tinggi securitynya... tapi, kengkadang security yang tinggi ni, adakalanya menyusahkan manusia jek... kalaulah tertinggal smart card yang dia bagi, kompom takleh masuk bilik... terpaksalah mintak tolong security bukak kan... risau jugak aku ni, sebab bila dah kalut, memacam aku leh lupa... ni kira pintu nak masuk Hall aku... ala2, macam blok yang dalamnya letaknya bilik aku... leh paham ke???? kene touch dulu, pastu baru leh terbukak pintunya...

*disebabkan aku dok tingkat yang paling 'rendah', maka aku terpaksa menggunakan lift untuk menaikkan diri aku ke blik aku... nak naik tangga, mau kene lelah aku ni (ala, alasan jek ko ni.. taulah ko malas nak naik tangga!!!janganlah nak wat statement membela diri plak!!!)... nak naik lift pun, kene touch dulu kad tu... hisy!!! very2 the menyusahkan...

*sampai dah flat aku... nampak kat, flat 75 tertulis kat situ... kene touch jugak... kalau tak, takleh masuk ni... sib baiklah guna satu kad jek, kalaulah guna kunci asing2, jenuh aku nak ngingat kunci mana yang patut aku guna... dahlah aku ni jenis yang cepat lupa... huhuhu

*tadaaaaaa.... aku dah masuk flat aku... gambar ni aku amik dari dapur atau org2 kat cni panggey kitchen... ada sepuluh bilik dalam flat aku ni... pemandangan macam dalam bilik2 kat hotel lah... siap ada karpet lagi untuk lorong2 ni... sejibik sejebon lah cam kat hotel...

*yeeeehaaaaaa..... sampai dah bilik aku... tapi sebelum masuk, aku kene scan dulu kad aku kat menda alah yang wane itam tu... pastu baru leh bukak kunci, atau kunci balik... hush!!! banyak betul prosedurnya...

*aku ngah memulas tombol setelah menye'ken' kad aku kat pintu tu... jenuh jugak... erm... mintak maaplah bebanyak, sebab model yang ada dalam gambar ni, tak de rupa macam model langsung... iklan turunkan berat, bolehlah masuk..huhuhu.... so, model tu, abaikanlah ye...

*oh ya.... lupa plak nak masukkan kichen flat aku (wah!!! sejak bila tah jadi hak milik aku)... alhamdulillah, complete semua termasuk peti ais... siap ada 3 microvawe... sapa punya taktau... guna jelah kan... bila tgk dapur ni kan, rasa semangat nak masak tu, berkobar2 setiap hari (POYOS!!!!!! ko demam ke masa ko buat statement ni jep????).... kat dapur ni pun, kene touch kad gak kalau pintu dapur tu tertutup... kalau da, kompom takleh masuk...

nak bagi gambar dobi plak...

kat hall aku ni takde loundry (btol ke aku eja ni???) room... so, buat sementara ni, aku terpaksa menapak jauh p hall yang ada dobi (aku guna ni lagi senang, tak malu kan kalau salah eja.... huhuhu)... ngah tunggu hall yang depan aku ni... mesin dah ada, tapi tak siap lagi kot... so, rini, terpaksalah aku ngan shah berjalan... walaupun cocanya sejuk beku, tapi kami dengan berlagaknya, pakai baju nipish jek p dobi tu... last2, menggigil bila masuk bilik...

*cam besa, kalau nak masuk, kene touch dulu... kalau tak, takleh masuk...

*ni mesin basuh bajunya... sekali basuh, kene letak 2pounds... dalah 30menet dia basuh. kalau nak super wash yang aku sendiri tak tau apa 'super' nya, maka kene tambah 20p. lama sikit basuhnya... jadi 45 menet... bolehlah, lama sikit aku dok bilik sementara tunggu kain siap dibasuh... kalau tak, tak berbaloi aku ulang alik p dobi semata2 nak p dry baju tu plak (pemalasnya ko ni jep oiiiii!!!!)... dulu, dok flemming, best sikit. aku melangkah dalam 20 langkah jek dah sampai dobi... dekat sikit... alah, tak kishah pun semua tu...

*selepas lepak sat kat bilik sementara tunggu kain siap, aku kembali ngan shah nak dry baju pulak... kalau nak jemur, aku nak jemur kat mana... heater dia tak bukak smpailah bulan 10 nanti... matahari, jarang memunculkan dirinya... kalau ada pun, masih sejuk lagi ya amat... lagipun, aku dok hall tingkat atas, so aku nak jemur kat mana... takkanlah aku nak main gantung jek kat tingkap macam flat pekeliling tu... isk... tak seswai langsung... org kata pakai dryer ni tak elok, pakaian cepat rosak.. pastu cepat kecut... abis tu, nak wat camana kan.. do i have any choice???? ceeeewwwwaaaahhhh!!!! ala, tak kisahlah rosk ke, tak rosak ke, aku peduli apa... janji, memudahkan keje aku... kalau rosak ke, kecut ke baju aku... takpe... aku kan kaya... beli jek kat primark... murah jek kat sana... 3 helai 5pounds sajork... huh!!!sungguh berlagaks statement aku tu...

---------------------------------------------------------------

ok... abis dah.... la ni nak tunjukkan skit bilik lama aku... sebelum aku kemas dan selepas aku kemas... kene kemas woooo.... kalau tak, sesia aku kene denda sebab tinggalkan bilik dalam keadaan yang tak memuaskan...

sebelum pindah...

*tengok!!! punyalah semangat nak masuk hall baru, seminggu sebelum dapat notis aku dah sesiap packing barang... serabut jugak bilik aku time ni... tapi nak wat camana kan... sebab manalah tau tetiab notis sampai suh pindah la tu jugak... tak ke kalut... dahlah tengah posa time nak pindah2 ni... huhu

*org gaji import sekejap.... tolong aku angkat barang p pindah... sib baik dia tolong... kalau tak, jangan harap aku nak tumpangkan dia dok dalam bilik aku... kenelah dia berkhemah kat luar tu, ala2 macam org tgh mogoks lapar sebab posa... muahahahahahaha... jahat sungguh aku... serabut kan tgk bilik aku time tu? ni masa ari jemaat, masa aku betul2 nak pindah... so... mmg nampak serabut betullah...

*tadaaaaaa..... siap dah aku kemas bilik lama... sebagaimana aku masuk bilik dulu, maka aku tinggalkan juga sebegitu rupa... siap kemas ni, ari sabtu yang lepas... sehari lepas aku masuk hall baru... pas sahur, tak tdo, terus kemas... siap vakum n basuh toilet sekali... karpet kat flemming ni kan, satu jek aku tak suka... sebab suka sgt benda2 melekat kat dia terutamanya bulu2 stokin... jenuhlah aku mencabut bulu2 stokin yang melekat tu... macam cabut rumput pulak. vakum, tak makan... so, terpaksalah guna tangan... last, kejap jek aku cabut rumput tu... malas... penat... haus... lapo... padahal baru kol 7 lebih... nak tunggu bukak posa, ada lagi 12 jam... jadinya, daripada aku mengabiskan tenaga mencabut rumput tu, baik aku rehat2 kat bilik baru yang seba indah...

*kembali seperti asal... berjaya juga aku siapkan keje ni sebelum aku pindah bebetul kat hall Isambard... penat... balik jek hall baru, terus aku mati tak sedo diri... bangun2 kol 10 lebih... tu pun sebab shah kol, sebab nak masuk bilik... kalau tak, aku rasa, mau sok pagi aku bangun kot... aku kan hantu tdo... tdo... tdo.... tdo.... nak wat camana.... dah sipat aku camtu... kan???? huhuhu

3 comments:

Anonymous said...

semua model mantap2. boleh pinjam ke nak amik gambar rumah kami juger..hihi...=D

Anonymous said...

Bole2...tadak hal punya..mau apa saiz?kicik ada..besar pun ada..macho ada..ensem pun ada..mau yg mana satu nie?..

Anonymous said...

hahahahaha... en amad... sila pilih... ejen saya ni semuanya ada... :D